Lastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina
Tiivistelmä. Piiroinen, Reetta & Saari, Saila. 2014. Lastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustie-
teiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 50 sivua + liitteet.
Tutkimuksemme on tärkeä, koska varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntaa on tutkittu vähän. Varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntatutkimukset painottuvat lasten aktiivisuuden ja terveysvaikutusten tutkimiseen, joten on hyödyllistä tutkia lastentarhanopettajien toimintaa lasten liikunnan toteuttajina.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat suunnittelevat liikuntatuokioita lapsiryhmässä. Tutkimuksen aineistonhankinnan toteutimme tekemällä internetissä täytettävän kyselylomakkeen lastentarhanopettajille. Kyselyymme vastasi 31 jyväskyläläistä lastentarhanopettajaa.
Tarkoituksemme oli saada konkreettinen käsitys siitä, kuinka suunnittelu toteutetaan, mitä asioita siinä huomioidaan ja millaisena se koetaan. Halusimme myös selvittää, millaisia tavoitteita ohjattuun liikuntaan sisältyy ja mitä lastentarhanopettajat pitävät laadukkaana liikuntakasvatuksena.
Tutkimuksemme tärkein tulos on se, että lastentarhanopettajat suunnittelevat liikuntaa lyhytkestoisesti ja keskittyvät tuokiosuunnitelmien tekemiseen. Harva lastentarhanopettajista tekee vuosi- tai kausisuunnitelmia. Mikäli lastentarhanopettajia ohjattaisiin pitkäkestoisempaan suunnitteluun, liikunnan suunnittelusta saattaisi tulla kokonaisvaltaisempaa ja se tukisi paremmin päiväkodin muuta toimintaa.
Tutkimuksessamme selvisi myös, että vaikka suuri osa lastentarhanopettajista harrastaa itse liikuntaa, se ei näytä vaikuttavan lasten liikuntaan. Paljon liikkuva lastentarhanopettaja ei järjestä lapsille enempää ohjattua liikuntaa kuin vähän liikkuva. Tutkimukseemme osallistuneiden lastentarhanopettajien vastauksista ilmenee, että työolosuhteet ovat haaste liikunnan suunnittelussa, mutta ne eivät estä laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttamista. Olosuhteita enemmän lastentarhanopettajat korostivat oman asenteen merkitystä. Heidän mielestään haastavista olosuhteista huolimatta liikuntakasvatuksen toteuttaminen on mahdollista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Relationships between pre-service teachers’ self-reported physical activity and their perceptions of physical education in early childhood teacher education
Soini, Anne; Watt, Anthony; Sääkslahti, Arja (SAGE Publications, 2024)This study aimed to explore the relationships between Finnish early childhood pre-service teachers’ (N = 274; aged 20–49; 92% female) self-reported physical activity (PA) and perceptions of their own enjoyment of schooltime ... -
Physical education in Finnish early childhood teacher education-curricula and preservice teachers' perceptions
Soini, Anne; Takalo, Susanna; Kalari, Joonas; Iivonen, Susanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Physical education (PE) course curricula in Finnish universities were reviewed and compared, and 274 preservice teachers' perceptions of their PE studies in Finnish early childhood teacher education (ECTE) programmes were ... -
Perceptions of physical education in early childhood teacher education courses
Vidoni, Carla; Soini, Anne; Ferraz, Osvaldo L. (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)The engagement in movement skills in early childhood education care is a key component of promoting a healthy lifestyle. However, the literature shows that early childhood teachers' insufficient training and lack of policies ... -
Finnish Pre-Service Teachers’ Perceptions of Perceived Competence in Early Childhood Physical Education
Soini, Anne; Watt, Anthony; Sääkslahti, Arja (MDPI AG, 2021)Early childhood education and care (ECEC) teachers have a central role in supporting young children’s physical activity (PA) and overall development in the early years. However, the value of early childhood education teacher ... -
Teachers' perception of children's agency in early childhood education
Thomayer, Claudia (2017)The concept of agency is currently brought more and more into the focus of ed- ucational research. While professional agency at work is for instance already broadly discussed in adult education, research on children’s ...