dc.contributor.author | Hannula, Virpi | |
dc.date.accessioned | 2014-04-20T16:16:46Z | |
dc.date.available | 2014-04-20T16:16:46Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1333506 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43248 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida erään keväällä 2006 toteutetun työvoimapoliittisen nuorten ohjaavan koulutuksen opiskelijoille seurannutta välitöntä vaikuttavuutta eri sidosryhmien näkökulmasta. Koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin kriteereinä olivat sekä opiskelijoiden itselleen asettamien henkilökohtaisten tavoitteiden että opetussuunnitelmatavoitteiden toteutuminen opiskelijoiden kohdalla. Työvoimapoliittisten koulutusten vaikuttavuutta arvioidaan usein pääasiassa niiden työllistävän vaikutuksen perusteella, vaikka arvioinnin kohteena olevalla erilaisin tavoitepohjin rakennetulla ohjaavalla koulutuksella on muutakin vaikuttavuutta. Ohjaavan koulutuksen välittömät tavoitteet liittyvät työllistymisen sijaan opiskelijoiden jatkosuunnitelmien laatimiseen ja heille sopivan alan löytymiseen, joihin koulutuksen sisällöt antavat välineitä.
Koska tutkimus kohdistui koulutuksen välittömään vaikuttavuuteen, kerättiin aineisto heti koulutuksen päättyessä haastattelemalla eri sidosryhmien edustajia: opiskelijoita (10), kouluttajia (2) ja työvoimaneuvojia (2). Tutkimukseen saatiin tutkimuslupa työministeriöstä. Ohjaava koulutus perustuu yhteistyöhön opiskelijan, kouluttajan ja työvoimaneuvojan välillä. Sidosryhmänäkökulman mukaan ottaminen täydensi arviointia tuottaen monipuolisempaa ja luotettavampaa arviointitietoa nuorille suunnatun ohjaavan koulutuksen välittömästä vaikuttavuudesta. Tutkimus valottaa myös ohjaavan koulutuksen arkea ja siinä toimivien sidosryhmien positioita. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastattelujen lisäksi koulutuksen opetussuunnitelmaa ja opiskelijoiden laatimia henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia erityisesti koulutukselle asetettujen tavoitteiden osalta. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Arviointitutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa työvoimapoliittisten nuorille suunnattujen ohjaavien koulutusten eli nykymuodossaan niitä mukailevien nuorten uravalmennusten kehittämiseen, suunnitteluun ja arviointiin. Aineiston perusteella nuorten ohjaavan koulutuksen välitön vaikuttavuus ilmeni kehittyneinä työnhakuvalmiuksina, konkreettisten työnantajakontaktien syntymisinä, työelämävalmiuksina, tietona koulutusmahdollisuuksista, ammatillisten tulevaisuustavoitteiden selkiytymisinä sekä kehittyneinä atk- ja vuorovaikutustaitoina. Opiskelijat olivat orientoituneet koulutuksen aikana tavoitteelliseen toimintaan. He olivat saaneet uutta intoa esimerkiksi arjen rytmin selkiytymisen myötä ja heitä oli autettu etenemään elämässä. Näiden tavoitteiden toteutuminen loi pohjan koulutuksen päättyessä tapahtuneelle opiskelijoiden jatkosuunnitelmien laatimiselle ja myöhemmälle toteuttamiselle. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (163 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Arviointitutkimus | |
dc.subject.other | koulutuksen arviointi | |
dc.subject.other | koulutuksen vaikuttavuus | |
dc.subject.other | nuori työtön | |
dc.subject.other | ohjaava koulutus | |
dc.subject.other | sidosryhmäperusteinen näkökulma | |
dc.subject.other | työvoimapoliittinen koulutus | |
dc.title | Arviointitutkimus työvoimapoliittisen nuorten ohjaavan koulutuksen välittömästä vaikuttavuudesta - sidosryhmäperusteinen näkökulma | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404201548 | |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2014-04-20T16:16:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | arviointitutkimus | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | työttömät | |
dc.subject.yso | ohjaava koulutus | |
dc.subject.yso | työvoimapolitiikka | |
dc.subject.yso | elämäntaito | |
dc.subject.yso | työnhaku | |