Arviointitutkimus työvoimapoliittisen nuorten ohjaavan koulutuksen välittömästä vaikuttavuudesta - sidosryhmäperusteinen näkökulma
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida erään keväällä 2006 toteutetun työvoimapoliittisen nuorten ohjaavan koulutuksen opiskelijoille seurannutta välitöntä vaikuttavuutta eri sidosryhmien näkökulmasta. Koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin kriteereinä olivat sekä opiskelijoiden itselleen asettamien henkilökohtaisten tavoitteiden että opetussuunnitelmatavoitteiden toteutuminen opiskelijoiden kohdalla. Työvoimapoliittisten koulutusten vaikuttavuutta arvioidaan usein pääasiassa niiden työllistävän vaikutuksen perusteella, vaikka arvioinnin kohteena olevalla erilaisin tavoitepohjin rakennetulla ohjaavalla koulutuksella on muutakin vaikuttavuutta. Ohjaavan koulutuksen välittömät tavoitteet liittyvät työllistymisen sijaan opiskelijoiden jatkosuunnitelmien laatimiseen ja heille sopivan alan löytymiseen, joihin koulutuksen sisällöt antavat välineitä.
Koska tutkimus kohdistui koulutuksen välittömään vaikuttavuuteen, kerättiin aineisto heti koulutuksen päättyessä haastattelemalla eri sidosryhmien edustajia: opiskelijoita (10), kouluttajia (2) ja työvoimaneuvojia (2). Tutkimukseen saatiin tutkimuslupa työministeriöstä. Ohjaava koulutus perustuu yhteistyöhön opiskelijan, kouluttajan ja työvoimaneuvojan välillä. Sidosryhmänäkökulman mukaan ottaminen täydensi arviointia tuottaen monipuolisempaa ja luotettavampaa arviointitietoa nuorille suunnatun ohjaavan koulutuksen välittömästä vaikuttavuudesta. Tutkimus valottaa myös ohjaavan koulutuksen arkea ja siinä toimivien sidosryhmien positioita. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastattelujen lisäksi koulutuksen opetussuunnitelmaa ja opiskelijoiden laatimia henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia erityisesti koulutukselle asetettujen tavoitteiden osalta. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Arviointitutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa työvoimapoliittisten nuorille suunnattujen ohjaavien koulutusten eli nykymuodossaan niitä mukailevien nuorten uravalmennusten kehittämiseen, suunnitteluun ja arviointiin. Aineiston perusteella nuorten ohjaavan koulutuksen välitön vaikuttavuus ilmeni kehittyneinä työnhakuvalmiuksina, konkreettisten työnantajakontaktien syntymisinä, työelämävalmiuksina, tietona koulutusmahdollisuuksista, ammatillisten tulevaisuustavoitteiden selkiytymisinä sekä kehittyneinä atk- ja vuorovaikutustaitoina. Opiskelijat olivat orientoituneet koulutuksen aikana tavoitteelliseen toimintaan. He olivat saaneet uutta intoa esimerkiksi arjen rytmin selkiytymisen myötä ja heitä oli autettu etenemään elämässä. Näiden tavoitteiden toteutuminen loi pohjan koulutuksen päättyessä tapahtuneelle opiskelijoiden jatkosuunnitelmien laatimiselle ja myöhemmälle toteuttamiselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29376]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityön ammatillisen lisensiaatinkoulutuksen arviointitutkimus
Hietamäki, Johanna; Kantola, Heli; Mäntysaari, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Hyvä paha aktivointi : aktivointitoimenpiteiden positiivisten ja negatiivisten vaikutusten arviointia pitkäaikaistyöttömien nuorten näkökulmasta
Ylistö, Sami (2020)Työttömyys on aikuissosiaalityön kannalta keskeinen ongelma, koska työttömyys on kiinteä osa lähes kaikkien aikuissosiaalityön asiakkaiden arkea. Aktiivisen työvoima- ja sosiaalipolitiikan viitekehyksessä keskeiseksi ...