Samband mellan fysisk aktivitet, fysisk kondition, skolframgång och socioekonomisk status i årskurs 7-9
Päivämäärä
2014Holmberg, Jens ja Rehnström, Dennis. 2013. Yläkoululaisten fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon, koulumenestyksen ja sosioekonomisen aseman väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. 70 s.
Lasten ja nuorten fyysinen hyvinvointi koskettaa meitä kaikkia. Fyysinen inaktiivisuus ja ylipaino voivat johtaa terveysongelmiin. Sosioekonomiset erot voivat rajoittaa lasten ja nuorten mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon, koulumenestyksen ja sosioekonomisen aseman välisiä yhteyksiä. Tämän lisäksi tutkimme mahdollisia sukupuoli- ja alueellisia eroja koulumenestyksen kannalta.
Tähän tutkimukseen osallistui 183 ruotsinkielistä oppilasta seitsemänneltä, kahdeksannelta ja yhdeksänneltä luokalta kahdesta eri koulusta. Koulusta A osallistui 104 oppilasta; 58 tyttöä ja 46 poikaa ja koulusta B osallistui 79 oppilasta; 48 tyttöä ja 31 poikaa. Oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus ja sosioekonominen asema mittasimme kyselylomakkeen avulla. Fyysistä kuntoa mittasimme viidellä eri kuntotestillä. Oppilaiden koulumenestystä arvioimme heidän todistustensa perusteella. Koulussa A arvioinnissa käytimme marraskuun todistusta ja koulussa B joulutodistusta. Aineistoa keräsimme syksyllä 2012. Tutkimuksen aineistoa analysoimme SPSS Statistics-ohjelmalla. Analysointimenetelminä käytimme ristiintaulukointia, frekvenssitaulukkoja, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja t-testiä.
Tulokset osoittavat että fyysisesti aktiivisilla oppilailla oli parempi fyysinen kunto. 173 oppilasta (95 %) ilmoitti harrastavansa vapaa-ajallaan jonkinlaista liikuntaa, jossa he hengästyvät ja hikoilevat. Yleisin liikuntamuoto oli palloilu urheiluseurassa. Fyysinen aktiivisuus, fyysinen kunto ja liikunnan arvosanalla korreloivat vahvasti keskenään sekä tytöillä (r=.47; r=.65) että pojilla (r=.47; r=.82). Poikien osalta havaitsimme negatiivisen yhteyden lukuaineiden arvosanojen ja fyysisen kunnon välillä. (r=-.32). Näiden lisäksi voitiin todeta, että sosioekonomisella asemalla ja fyysisellä aktiivisuudella oli heikko positiivinen yhteys. (r=.26).
Tuloksien perusteella ei voida todeta, että sosioekonomisella asemalla olisi merkitsevä yhteys oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen, fyysiseen kuntoon ja koulumenestykseen.
Avainsanat: Fyysinen aktiivisuus, fyysinen kunto, koulumenestys, sosioekonominen asema
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Samband mellan fysisk aktivitet och konsumtion av kaffe och energidrycker i årskurs 9
Dahlberg, Fanny (2016)Dahlberg, F. 2016. Samband mellan fysisk aktivitet och konsumtion av kaffe och energidrycker. Pro gradu-avhandling i idrottspedagogik. Institutionen för idrottsvetenskaper. Jyväskylä universitet. 66 sidor. Syftet med ... -
Samband mellan fysisk aktivitet, självkänsla och skolframgång
Hagman, Caroline (2011) -
Samband mellan kronisk smärta och fysisk aktivitet bland äldre personer med typ 2-diabetes
Wackström, Nanna (2018)Forskningens bakgrund och syfte: Fysisk aktivitet är en central del i vården av typ 2-diabetes. Trots påvisade positiva effekter av regelbunden fysisk aktivitet verkar en liten andel diabetiker vara fysiskt aktiva. Smärta ... -
Barns fysiska aktivitet, sömn och skärmtid i relation till familjens socioekonomiska ställning : en tvärsnittsstudie gjord på finska 3–4-åriga barn och deras föräldrar : SUNRISE Finland pilotstudie
Öhman, Lilja (2023)Background Previous research suggests that family background has an impact on children's health behaviors such as the amount of physical activity (PA), sleep, and screen time. One factor in family background that is ... -
Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
Tuomola, Kiti (2012)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää mahdollisia yhteyksiä Gardnerin älykkyyksien, aistikanaviin perustuvien oppimistyylien ja koulumenestyksen ruotsissa ja muissa aineissa välillä. Tutkielma rajattiin koskemaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.