The world is your oyster! : a material package for teaching handcrafts through CLIL
Globalisoituvassa, verkottuvassa ja monikulttuuristuvassa maailmassa kyky kommunikoida vierailla kielillä ja kulttuurien tuntemus muuttuvat yhä tärkeämmiksi taidoiksi, joita myös suomalaisen koulun on kyettävä välittämään oppilaille. Eräs lähestymistapa tämän tavoitteen toteuttamiseksi on Content and Language Integrated Learning eli CLIL, jonka mukaisessa opetuksessa keskitytään sekä käytetyn vieraan kielen että käsiteltävänä olevan oppiaineen sisällön oppimiseen. CLIL mahdollistaa vieraan kielen käytön paitsi oppimisen kohteena, myös sen välineenä, mikä kasvattaa oppilaiden kommunikaatiotaitoja ja motivaatiota kielen oppimiseen.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa opettajien käyttöön oppimateriaalipaketin, jonka avulla voidaan opettaa tekstiilikäsityötä ja englannin kieltä CLIL:in periaatteiden mukaisesti. Oppimateriaalipakettiin kuuluu viisi eri kokonaisuutta, joiden puitteissa opiskellaan käsityötaitoja kuten painantaa, värjäystä ja ompelua, teoreettisempaa tietoa kuten vieraiden kulttuurien tapoja ja kierrätystä sekä englannin kieltä, erityisesti kuullun ja luetun ymmärtämistä, suullista ilmaisua sekä aiheisiin liittyvää sanastoa. Kokonaisuudet on jaettu yhteensä kolmeentoista 90 minuutin mittaiseen oppituntiin, joihin sisältyy erityyppisiä tehtäviä. Materiaali on suunnattu lähtökohtaisesti peruskoulun kuudennelle luokalle käsityön oppiaineeseen toteutettavaksi yhtäjaksoisesti, mutta paketista on yhtä lailla mahdollista poimia yksittäisiä kokonaisuuksia tai oppitunteja toteutettavaksi esimerkiksi englanninopetuksen tai oppiainerajat ylittävän opetuksen yhteydessä, myös muissa ikäryhmissä.
Paketti sisältää opettajalle suunnatun yksityiskohtaisen ohjeistuksen oppituntien toteuttamiseen, tunneilla tarvittavan kirjallisen ja sähköisen oppimateriaalin sekä tiedot tarvittavista käsityömateriaaleista ja välineistä. Opettajan ohjeistuksen yhteydessä määritellään myös oppituntien sisällölliset, taidolliset, kulttuurilliset ja kielelliset tavoitteet, oppilaiden suoritusten arviointiperusteet sekä se, miten CLIL toteutuu oppimateriaalia käytettäessä.
...
Muu nimeke
Material package for teaching handcrafts through CLILAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
Ylituomaala, Annika (2023)Kielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.