Lev Vygotskin ihmiskäsityksen perusteista
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää kasvatuspsykologi ja filosofi Lev Vygotskin ihmiskäsityksen filosofisia perusteita ja sen keskeisiä piirteitä. Lisäksi tavoitteena on esitellä hänen tuotantonsa loppuvaiheen kehitystä ja keskeneräiseksi jäänyttä teoriaa tunteista. Tavoitteena on selvittää, millä tavalla Vygotskin tieteenfilosofiset periaatteet mutta myös aikakauden ideologiset tavoitteet näkyvät hänen ajattelussaan.
Vygotski jätti jälkeensä monipuolisen tuotannon, joka on kuitenkin kärsinyt käännösongelmista ja valikoidusta käytöstä. Tuotannon tarkastelussa aukkoja on sekä kulttuurihistoriallisen teorian merkityksen analyysissä että lopputuotannon tulkinnassa. Tutkielmani aineistona ovat muun muassa klassiset tekstit The History of the Development of higher Mental Functions, The Historical meaning of the Crisis in Psychology ja Thinking and Speech, sekä keskeneräinen teos Teaching about Emotion. Aineiston tarkastelun myötä havaitaan, että Vygotskin ajattelu muuttui ja kehittyi jatkuvasti. Toisaalta Vygotski säilytti metodologiset periaatteensa, kuten dualismikritiikin, pyrkiessään määrittelemään perusteet materialistiselle ja antireduktionistiselle psykologiatieteelle ja ihmiskäsitykselle.
Keskeiset tutkimuskysymykseni koskevat valistuksen perinteen merkitystä Vygotskin ihmiskäsitykselle ja filosofian historian kannalta keskeistä ongelmaa tunteiden ja käsitteellisen ajattelun suhteesta. Keskivaiheen tuotannossa Vygotski näyttää painottavan kielen ja käsitteellisen ajattelun merkitystä ihmisen kehitykselle. Tutkielmani osoittaa kuitenkin, että Vygotskin ihmiskäsityksessä oli tapahtumassa painopisteen muutos käsitteellisen ajattelun merkityksestä kohti tunteita, motivaatiota ja kokemuksellisuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Voidaan yhes kattoo!" : scaffolded assistance provided by a teacher in an EFL classroom
Hakamäki, Leena; Lonka, Petra (2000) -
Kielentutkimuksen klassikoita
Dufva, Hannele; Lähteenmäki, Mika (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2002) -
Developing a metatheoretical framework for second language development : a cultural-historical theory and dynamic systems theory perspective
Karimi-Aghdam-Ordaklou, Saeed (University of Jyväskylä, 2017)The main aim of this article-based dissertation is to construct and articulate a dialectical metatheoretical architecture for the study of second language development termed Purposive-Historical Systems Theory (PHiST) ... -
Eletty elämäntilanne päihdesosiaalityössä : filosofinen analyysi Rauhalan ihmiskäsityksen situaation käsitteestä
Koivumäki, Piia (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2022)Elämäntilanteen käsite on keskeinen sosiaalityössä. Käsitettä ei kuitenkaan riittävästi määritellä. Viime aikoina elämäntilanteen käsitteen vahvuutta on korostettu sosiaalityössä ei-leimaavana käsitteenä. Elämäntilanteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.