dc.contributor.author | Ranka, Rene | |
dc.date.accessioned | 2014-02-01T13:52:47Z | |
dc.date.available | 2014-02-01T13:52:47Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1307635 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42907 | |
dc.description.abstract | Etenkin historiafiktion ja faktan välistä rajankäyntiä sisältävä populaarikulttuuri muokkaa suuren yleisön tulkintoja menneisyydestä tarjoamalla uusia kerrostuneita lähteitä. Tämä tutkielma keskittyy englanninkielisen populaarikulttuurin kuvaukseen Kiinan kungfutselaisesta yhteiskunnasta kolmen kuningaskunnan kaudella.
Tutkielmassa perehdytään moderniin painokseen Ming-kauden historiallisesta romaanista Three Kingdoms sekä kyseiseen teokseen perustuviin kolmeen elokuvaan ja kahteen konsolipeliin. Teosten sisältämää kuvausta kungfutselaisesta yhteiskunnasta lähestytään kolmea eri tietä keskittyen erikseen kungfutselaisiin hyveisiin, yhteiskunnallisiin suhteisiin ja tiedonlähteisiin. Tutkielma tarkastelee myös aineiston sisällön kokemaa muutosta siirryttäessä alun perin kiinalaiselle yleisölle suunnatusta kirjallisesta teoksesta globaalille yleisölle tarkoitettuihin visuaalisiin teoksiin.
Tutkielman menetelmä perustuu kolmitasoisen jäsentelyn käyttöön, joka on muodostettu tutkimuskirjallisuuden ja aineiston sisältöjen perusteella. Analyysissa on lisäksi huomioitu kunkin esitysmuodon ominaispiirteet. Tutkielman johtopäätökset perustuvat aineistossa esiintyville havaintojoukoille eli aineiston toistuville sisällöille.
Romaanin sisällöt noudattavat suurelta osin kungfutselaisen tradition oppeja, jotka määrittävät yhteiskunnan moraalijärjestelmän, sosiaalisen normiston ja uskonnollisen perustan. Teoksen hahmot omaavat kungfutselaiset hyveet, normit ja tiedonlähteet. Sen sijaan uudet visuaaliset mediamuodot eivät enää rakenna ajanjakson yhteiskunnan kuvausta vain kungfutselaisen tradition varaan. Visuaalisten medioiden ominaispiirteet ja niihin suuntautuvat kaupalliset intressit vaikuttavat etenkin niiden tapaan kuvata tarinan hahmot. Myös elokuvien ja pelien kuvaustavat eroavat jonkin verran toisistaan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (139 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | fiktio | |
dc.subject.other | historiakulttuuri | |
dc.subject.other | historialliset elokuvat | |
dc.subject.other | historialliset romaanit | |
dc.subject.other | historiankäsitys | |
dc.subject.other | Kiina | |
dc.subject.other | konsolipelit | |
dc.subject.other | kulttuurihistoria | |
dc.subject.other | kungfutselaisuus | |
dc.subject.other | populaarikulttuuri | |
dc.title | Kungfutselaisen tradition globaalit välittäjät : Kiinan kolmen kuningaskunnan kauden yhteiskunta kulttuurimme kuvastoissa | |
dc.title.alternative | Kiinan kolmen kuningaskunnan kauden yhteiskunta kulttuurimme kuvastoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402011179 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Yleinen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | General History | en |
dc.date.updated | 2014-02-01T13:52:48Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3033 | |
dc.subject.yso | fiktio | |
dc.subject.yso | historiakulttuuri | |
dc.subject.yso | historialliset elokuvat | |
dc.subject.yso | historialliset romaanit | |
dc.subject.yso | historiankäsitys | |
dc.subject.yso | konsolipelit | |
dc.subject.yso | kulttuurihistoria | |
dc.subject.yso | kungfutselaisuus | |
dc.subject.yso | populaarikulttuuri | |
dc.subject.yso | Kiina | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |