Opettajien ammattilehtien kirjoittelu peruskoulu-uudistuksesta vuosina 1965-1973
Suomen rinnakkaiskoulujärjestelmästä siirryttiin peruskoulujärjestelmään vuosina 1972–1977. Uudistuksen myötä koko ikäluokka suoritti oppivelvollisuutensa yhdessä ja samassa koulussa. Uudistuksen tarkoituksena oli ennen kaikkea luoda kaikille yhtäläiset mahdollisuudet sivistyä ja jatkokouluttautua, perheen asuinpaikasta ja sosioekonomisesta asemasta riippumatta. Peruskoulun myötä kansa- ja oppikoulun opettajat siirtyivät työskentelemään yhdessä. Tämä merkitsi myös töiden uudelleenjakoa opettajakunnan kesken, sillä aikaisemmasta kansakoulun kasvatus- ja oppikoulun sivistyspainotteisuudesta oli luovuttava. Opettajien oli löydettävä paikkansa uudessa koulujärjestelmässä.
Pro gradussa selvitettiin, mitä opettajien ammattilehdistö kirjoitti peruskoulusta sen suunnitteluvaiheessa vuosina 1965–1973. Tarkastelussa otettiin ennen kaikkea huomioon kirjoitukset, jotka koskivat peruskoulun opetussuunnitelmaa ja –sisältöä. Opetussuunnitelma on asiakirja, joka on tarkoitettu koulun kasvatuksen ja opetuksen ohjausvälineeksi. Se päätelee koulun toimintaa ja määrittää, mitä koulussa opetetaan. Peruskoulun ensimmäinen opetussuunnitelma myös määritti, mitä tehtäviä kansa- ja oppikoulunopettajilla oli uudessa koulussa.
Tutkimuksen lähteinä on käytetty kansakoulunopettajien ja oppikoulunopettajien ammattilehtiä. Ammattilehdet ovat julkaisseet myös ulkopuolisten kirjoituksia sivuillaan. Ammattijärjestöjen mielipiteiden julkituomisen varmistamiseksi lehdistä on aineistona käytetty pääkirjoituksia, jotka kuvastavat lehden omaa linjaa. Pääkirjoituksilla lehti pyrkii myös vaikuttamaan lukijoidensa mielipiteisiin, joten niitä voidaan pitää mielipiteen muodostajina.
Kansakoulunopettajien intressissä oli saada mahdollisimman paljon käytännön aineita, etenkin taito- ja taideaineita peruskoulun opetussuunnitelmaan. Oppikoulun toiveena oli akateemisten aineiden ja kielten sisällyttäminen opetussuunnitelmaan. Lehtien pääkirjoituksen mukailivat koulujen aikaisemman yhteiskunnallisen tehtävän linjaa, kansakoulun ollessa huolestunut etenkin koulun kasvatuksellisesta roolista ja oppikoulun sivistyksen asemasta. Taustalla oli huoli omasta työllisyydestä, sillä töiden uudelleenjako aiheutti epätietoisuutta etenkin oppikoulunopettajien keskuudessa. Kansakoulunopettajille uudistus oli mieleinen, sillä heille uusi koulujärjestelmä tiesi lisää työpaikkoja peruskoulun ala-asteen ansiosta. Tärkeää oli tuoda esiin oma ammattitaito ja sen tarpeellisuus myös tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista
Lahtela, Iida (2016)Lahtela, Iida. 2016. Oppilaiden ja opettajien näkemyksiä koulun verkostoista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulu-tuslaitos. 95 sivua. Tässä tutkimuksessa selvitetään oppilaiden ja ... -
Peruskoulun opettajien lomautusten vaikutukset oppilaan oikeuksiin
Paanila, Jani (2013)Opettajia on lomautettu 2000-luvulla useissa kunnissa. Vaikka opettajien lomautus on laillista, se ei poista kuntien velvollisuuksia järjestää opetusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko oppilaan oikeudet ... -
Tapaus Haataja ja miehen moraalinen mitta : Miesoppilaiden ja opettajien konfliktit opettajaseminaareissa 1920- ja 1930-luvuilla
Ylikotila, Anna-Kaisa (Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, 2022)Anna-Kaisa Ylikotila kertoo omassa artikkelissaan, miten Jyväskylän seminaarissa yli sata miesoppilasta nostivat vuonna 1925 kanteen seminaariopettaja Heikki Haatajaa vastaan. Kanteessa Haatajaa syytettiin opettajalle ... -
Kuurojen opettajien ammattilehden diskurssit 1892-2005 : näkemyksiä opetustyöstä, oppilaasta ja suomalaisesta viittomakielestä
Savolainen, Anu; Toura, Outi (2009)Kriittinen diskurssianalyyttinen tutkimus tarkasteli kuurojen ja sokeain opettajain liitto ry:n (KSOL) ammattilehden kirjoituksia. Kuurojen opettajien ammattilehden kirjoituksia ei ole aikaisemmin tutkittu, eikä kriittistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.