University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Separated children & forbidden roots : removals of part-indigenous children as part of Australia's assimilation policy in the 1950s-1960s

Thumbnail
View/Open
699.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Venäläinen, Kaisu
Date
2013
Discipline
Yleinen historiaGeneral History

 
1950-ja 1960-luvuilla Australiassa oli kaksi merkittävää poliittista käytäntöä, joilla oli merkittävä vaikutus maan alkuperäisväestöön nimittäin assimilaatio sekä osittain valkoista alkuperää olevien aboriginaalilasten pakkohuostaanotot. Tutkielma käsittelee Australian assimilaatio politiikkaa, sen keinoja ja taustoja sekä varsinkin sen yhteyttä aboriginaalilasten pakkohuostaanottoihin. Jo 1800-luvulta lähtien Australiassa oli ollut vallalla käytäntö erottaa aboriginaalilapsia vanhemmistaan ja yhteisöistään koulutukset, parempien elinolojen tai kristillisen lähetystyön velvoittamana. Heistä koulutettiin halpaa, kristillistä työvoimaa valloitetuille alueille. 1920-luvulta alkanut osittain valkoisten aboriginaalien määrän kasvu nähtiin valkoisten australialaisten osalta ongelmana ja rodullisena uhkana. Ratkaisuksi tähän ongelmaan nähtiin aboriginaalien – erityisesti osittain valkoisten aboriginaalien – assimilointi osaksi australialaista yhteiskuntaa. Tämä tarkoitti, että aboriginaalien tuli luopua omista tavoistaan, kielestään ja perheyhteyksistään ja omaksua länsimaiset tavat, kieli ja sivistys. Tämä saavutettaisiin koulutuksen kautta ja katkaisemalla kaikki yhteydet omaan aboriginaalitaustaan ja yhteisöön, sukuun ja jopa perheeseen. Jokainen aboriginaali taustaa omaava henkilö oli Aboriginaalilautakunnan holhouksen alaisena ja kontrolloima. Alkuperäiskansoihin kuuluvien lasten ja erityisesti valkoista taustaa olevien huostaanotot mahdollistettiin lainsäädännön kautta erityisesti ’heitteillejätön’ ja ’hallitsemattomuuden’ perusteella. Tutkimus aineisto koostuu eri osavaltioiden aboriginaalilakien lisäksi Native Welfare konferenssien asiakirjoista. Tarkoituksena on valottaa millaisia näkemyksiä osavaltion ja liittovaltion edustajilla oli alkuperäiskansoihin liittyen sekä mihin suuntaan he assimilaatio halusivat kehittää. Huostaanottojen ja assimilaation vaikutusten selvittämiseksi lähteenä on käytetty internetissä saatavilla olevia Stolen Generations Testimonies projektin toteuttamia haastattelutodistuksia henkilöiltä, jotka ovat tulleet huostaanotetuiksi lapsina. Näiden 12 ihmisen omakohtaisten todistusten kautta valotetaan huostaanottokäytäntöjä sekä pakkoassimiloinnin vaikutuksia huostaan otettuihin lapsiin ja nuoriin. Millaisia käytäntöjä lasten huostaanotoissa oli ja millaisia vaikutuksia huostaanotoista seurasi. Vaikka kyseessä oli kaksi eri toimintaperiaatetta, molemmat olivat sidoksissa toisiinsa. Nämä alkuperäisväestöön kuuluvat lapset, jotka erotettiin perheistään rodullisten syiden takia, menettivät usein yhteyden omiin vanhempiinsa, muihin sukulaisiinsa ja omaan heimonsa jäseniin joko osittain tai kokonaan. Heidät kasvatettiin olemaan valkoisia ja käyttäytymään kuin länsimaalaiset ja siten monet menettivät oman kielensä, kulttuurin ja heimonsa tavat. Monet eivät tiedä omia vanhempiaan, sukujuuriaan, heimoaan, kieltään tai kulttuuriaan. Monilla heistä onkin myöhemmin elämässä ollut identiteetti vaikeuksia ja kuulumattomuuden tunteita. Heistä käytetään nykyään nimitystä ’stolen generations’ eli varastetut sukupolvet, mikä viittaa useita sukupolvia jatkuneeseen huostaanottojen ketjuun. ...
Alternative title
Removals of part-indigenous children as part of Australia's assimilation policy in the 1950s-1960s
Keywords
Assimilaatio aboriginaalilasten huostaanotot lasten heitteillejättö alkuperäiskansat Australia ja stolen generations 1950-luku 1960-luku assimilaatio lapset aboriginaalit huostaanotto heitteillejättö Australia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401081035

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Indigenous language education in Russia : current issues and challenges 

    Semenova, Elena; Khanolainen, Daria; Nesterova, Yulia (Routledge, 2021)
    Despite the high number of recognised Indigenous groups who are struggling to maintain their languages, cultures, and identities in Russia, there is little research done on the matters of cultural and linguistic revitalisation. ...
  • Hierarchies of knowledge, incommensurabilities and silences in South African ECD policy : Whose knowledge counts? 

    Rudolph, Norma (Trnava University, 2017)
    Policy for young children in South Africa is now receiving high-level government support through the ANC's renewed commitment to redress poverty and inequity and creating 'a better life for all' as promised before the 1994 ...
  • Children’s Emotions in Educational Settings : Teacher Perceptions from Australia, China, Finland, Japan and Spain 

    Pirskanen, Henna; Jokinen, Kimmo; Karhinen-Soppi, Anu-Reetta; Notko, Marianne; Lämsä, Tiina; Otani, Midori; Meil, Gerardo; Romero-Balsas, Pedro; Rogero-García, Jesús (Springer Netherlands, 2019)
    The transition to formal education is a critical transition in children’s lives that has importance for socio-emotional and behavioral functioning. In the transition process, teachers are key players who work intensively ...
  • Appendicular fracture epidemiology of children and adolescents: a 10-year case review in Western Australia (2005 to 2015) 

    Jenkins, Mark; Nimphius, Sophia; Hart, Nicolas H.; Chivers, Paola; Rantalainen, Timo; Rueter, Kristina; Borland, Meredith L.; McIntyre, Fleur; Stannage, Katherine; Siafarikas, Aris (Springer London, 2018)
    Fracture incidence data of Australian children and adolescents have not been reported in the literature. A 10-year case review of fracture presentations in Western Australia is provided. Between 2005 and 2015, fracture ...
  • Indigenous education in Russia : opportunities for healing and revival of the Mari and Karelian Indigenous groups? 

    Khanolainen, Daria; Nesterova, Yulia; Semenova, Elena (Routledge, 2020)
    Despite being a multicultural country throughout its history, the Russian Federation has long struggled to embrace its diversity. As a result, the country’s many cultural, religious, and ethnic minority groups have been ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre