Show simple item record

dc.contributor.authorKoski, Anna-Kaisa
dc.date.accessioned2013-12-18T17:36:08Z
dc.date.available2013-12-18T17:36:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1290487
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42696
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmassani tarkastelen Tehching Hsieh'n pitkäkestoisia performanssiteoksia, jotka taiteilija toteutti New Yorkissa vuosien 1978-2000 aikana. Ensimmäisessä vuoden mittaisessa performanssissa Hsieh sulkeutui virikkeettömään selliin, toisessa leimasi kellokorttia tasatunnein 24 kertaa vuorokaudessa. Kolmannen vuoden hän vietti menemättä kertaakaan sisätiloihin ja neljännen sidottuna köydellä kiinni toiseen performanssitaiteilijaan. Viidennen vuoden Hsieh lupasi olla olematta missään tekemisissä taiteen kanssa. Kuudes performanssi oli kestoltaan aiempiin verrattuna poikkeuksellisesti 13 vuotta pitkä, ja sen sisältönä Hsieh ilmoitti tekevänsä taidetta, mutta ilman, että asettaisi sitä julkisesti esille. Teoksia lähestyn Irit Rogoffin muotoileman taiteen kanssa kirjoittamisen ajatuksen kautta. Tulkintateossani pyrin irtaantumaan historiallisesta käsityksestä taideteoksesta representaationa ja vaihtamaan mateforan metonymiaan, kielikuvaan, jossa osa merkitsee kokonaisuutta ja kokonaisuus osaa. Hsieh’n teoksiin kytkemäni metonymiat – Sisyfos-myytti, prekariaatti, työn performointi, matkimisen taktiikka ja taidemaailmassa toimiminen – hahmottavat kaikki osaltaan teosten suhdetta työhön ja työn suhdetta teoksiin. Työn käsitettä lähestyn ensisijaisesti osana Hannah Arendtin ihmiselämälle olennaiseksi muodoksi määrittämää vita activan kokonaisuutta, johon kuuluvat myös valmistaminen ja toiminta. Käsitän Hsieh’n kolmen ensimmäisen teoksen kiteytyvän taiteilijan eristäytymiseen omaan itsemääriteltyyn toimintaympäristöönsä ja “esiintyvän” pääosin itselleen. Kolme jälkimmäistä teosta sen sijaan tapahtuivat kontaktissa muihin ihmisiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Arendtin terminologian kautta ymmärrettynä kolme ensimmäistä teosta rakentuvat työnteon ja kolme viimeistä toiminnan käsitteen ympärille. Kaikki niistä ovat silti ensisijaisesti valmistamisen tuotteita eli taidetta: tekijäänsä ja yksittäistä ihmiselämää pitkäkestoisempia taiteen objekteja. Vita activan merkitykset kytken nykyiseen työn tutkimukseen sekä Toiseuden analyysiin. Tutkielman päätteeksi ehdotan Hsieh’n teosten muistuttavan kahdella tavalla työnteon välineellisyydestä. Sekä taiteilijalle että laittomalle maahanmuuttajalle puurtaminen on väline korkeampaan päämäärään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherHsieh, Tehching
dc.titleTyövuodet : tulkinta Tehching Hsieh'n keston performansseista
dc.title.alternativeTulkinta Tehching Hsieh'n keston performansseista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312182836
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.date.updated2013-12-18T17:36:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysoperformanssi
dc.subject.ysoperformanssitaiteilijat
dc.subject.ysoruumiillisuus
dc.subject.ysometonymia
dc.subject.ysopolitiikka


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record