Sähköisen liikenteen kysyntäjoustopalveluiden tuottaminen ja hajautetun energiantuotannon tasapainottaminen
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksen tarkoituksena on arvioida kysyntäjouston toteutusmahdollisuudet ja
ympäristöjen kehitysmahdollisuudet teorian mukaisen toiminnallisuustason
saavuttamiseksi toimeksiannon antaneen yrityksen tuotteiden ja kehitysprojektin avulla.
Kontekstina tutkimukselle toimivat hajautettu energiantuotanto, sähköisen liikenteen
arvoketju sähkömarkkinoilla ja kehitysprojektin puitteissa mallinnettavat
järjestelmäkokonaisuudet. Tutkimusmenetelmänä käytän tapaustutkimusta.
Aluksi pohjustan aihetta kertomalla mitä tarkoitetaan hajautetulla energiantuotannolla,
sähkömarkkinoilla, sähköisellä liikenteellä ja älykkäällä sähköverkolla. Niiden jälkeen
esittelen kysyntäjouston teorian ja toteutuksen vapautuneessa
sähkömarkkinarakenteessa. Case-osiossa tarkastelen palvelualustan toimintaa ja
tiedonvaihtoa sähköisen ajoneuvon latauksen hallinnassa ja kysyntäjousto tilanteessa.
Kysyntäjouston toimivuutta on tutkittu kotitalousympäristöissä positiivisin tuloksin.
Sähköisten ajoneuvojen ja kysyntäjouston yhdistäminen on vielä teoria-asteella, koska
akkuteknologia ei ole riittävällä tasolla käytännön kokeiluja varten. Em.
hyödyntämiseen on olemassa siihen soveltuvat tietojärjestelmät, mutta niitä on
mallinnettu vasta kotitalousympäristössä.
Kysyntäjouston toimintaympäristö vaatii kehitystä uusien fyysisten rakenteiden,
sopivien tietojärjestelmien ja uudenlaisten sopimusrakenteiden muodossa. Näitä ovat
hajautetun energiantuotannon ja sähköisen liikenteen tukeminen, sähkömarkkinoiden
joustavuuden lisääminen, sähkönmyyjän ja asiakkaan välisien uusien sopimusten
luominen, älykkään sähköverkon rakentaminen sekä kysyntäjouston ja modernien
tietojärjestelmien käyttöönotto. Seuraavana tutkimuskohteena on mallintaa energian
ylituotannon ja sähköauton akun yhdistäminen kysyntäjoustoperiaatteen mukaisesti ja
arvioida sen perusteella, mitä teknistä kehitystyötä on vielä tehtävä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sähköisen taloushallinnon kehitys ja vaikutukset taloushallintoon ammattilehtikirjoittelussa vuosina 2009 - 2016
Syrjälä, Manu (2017)Taloushallintokentässä on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana, ja vaikka sähköisen taloushallinnon kehitys on ollut Suomessa odotuksia hitaampaa, digitaalinen taloushallinto alkaa olla todellisuutta ... -
Hajautetun versiohallinnan hyödyt ja käytännöt
Hänninen, Tero (2011)Tämä tutkielma käsittelee hajautetun versiohallinnan hyötyjä keskitettyyn verrattuna sekä hajautetun versiohallinnan käytäntöjä ja työnkulkuja. -
Hajautetun projektin onnistunut johtaminen
Höyhtyä, Jorma (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hajautetun projektin erityishaasteiden hallintaa ja seikkoja, jotka johtavat onnistuneeseen lopputulokseen. Halusin tutkia mikä on tieteellisten tutkimusten näkemys hajautettujen ... -
Hajautetun ketterän ohjelmistokehityksen kriittiset menestystekijät ja haasteet
Björkman, Emmi (2020)Monet yritykset lähtivät 2000-luvun alussa hyödyntämään ketterää ohjelmistokehitystä, mikä on seurausta nopeasti muuttuvasta tekniikasta ja liiketoimintaympäristöstä. Ketterät menetelmät keskittyvät epämuodollisiin ... -
Vuorovaikutusteknologian rooli hajautetun tiimin luovassa työssä ja viestintäilmapiirissä
Hellman, Ella (2018)Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata, millainen rooli vuorovaikutusteknologialla on hajautetun tiimin luovassa työssä ja viestintäilmapiirissä. Tutkielmassa hajautettuja tiimejä tarkastellaan tiimit viestintänä ...