Kansakoulun opettajakuva talvi- ja jatkosodan oppilaiden muistelemana
Tutkimuksessa talvi- ja jatkosodan aikana kansakoulua käyneet oppilaat muistelevat opettajiaan. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda oppilaiden omat muistot ja kokemukset opettajuudesta sota-aikana esille. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, mitä kansakoulun opettajakuva kertoo tuosta ajasta.
Tutkimus on laadullinen muistitietotutkimus. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat talvi- ja jatkosodan aikana kansakoulua käyneet oppilaat eli vuosina 1927-1937 syntyneet. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjoitelmilla ja kirjoitelmapyyntö oli sanomalehti Karjalassa ja ET-lehdessä. Kirjoitelmia tuli 162 kappaletta, joista 114 valittiin tutkimukseen.
Tutkimusaineistosta nousi viisi erilaista opettajatyyppiä. Nämä opettajatyypit ovat luokan auktoriteetti, järjestelmällinen ja perinteikäs opettaja, yhteistoiminnallisuutta korostava opettaja, opettajapersoona sekä taitava vs. osaamaton opettaja. Opettajatyypeistä oli löydettävissä yhteisiä piirteitä. Opettajien toiminta ja käyttäytyminen heijasteli tietynlaista ihmiskäsitystä, tiedonkäsitystä ja oppimiskäsitystä. Sota-ajan opettajuutta voidaan kuvata suorituspainotteiseksi opettajuudeksi häivähdyksellä ystävyyttä. Suorituspainotteinen opettajuus kertoo selvästi kyseisen ajan opetussuunnitelmasta ja yhteiskunnallisesta tilanteesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Itsearviointi konsulttiopettajan työvälineenä : tapaustutkimus luokanopettajan pedagogisesta ajattelusta ja tehtävistä oppilaiden itsearviointiprosessissa
Hakkarainen, Leena; Volanen, Piia (1998) -
Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
Eskola, Annamaija; Kumpulainen, Katri (2017)TIIVISTELMÄ Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. ... -
Läksyjä vai läksyttömyyttä? : luokanopettajien perusteluja kotitehtäville
Piipponen, Emma (2017) -
"Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
Martikkala, Anniina; Matikainen, Minni (2015)Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.