Kirjakustantajien viestintä verkossa
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Kirja-ala on murroksessa. Kuluttajien käyttäytymistä on vaikeaa ennustaa. Kustantamot joutuvat muuttamaan toimintatapaansa ollakseen kilpailukykyisiä toimijoita markkinoilla, jotka pirstaloivat kuluttajien käyttäytymistä. Kirjankustantajien on tehtävä verkkoviestintää, joka herättää kuluttajan mielenkiinnon ja kustantajan pitää olla mukana niissä kanavissa, jossa kuluttaja on. Lukemisympäristön muutoksessa digitalisoituminen voi olla kustantamoille mahdollisuus.
Nopea verkkoviestinnän kehittyminen vaatii kustantamoilta mukana oloa siellä, missä niiden sidosryhmät ovat – verkossa. 2000-luvulla verkosta on tullut kilpailija kirjalle tiedon haussa ja vapaa-ajan käytössä. Verkkoviestinnän ja sen tuomilla mahdollisuuksilla kustantamot voivat parantaa menestymistään muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tutkimustehtävänä oli kuvata miten kirjankustantajat viestivät verkossa.
Tutkimuksessa selvitettiin Gummeruksen, WSOY:n, Otavan ja Teoksen viestintää niiden verkko- ja Facebook-sivuilla. Työn tutkimusote on kvalitatiivinen. Pohjustavassa tutkimuksessa tarkasteltiin organisaatioiden verkkoviestintää analyysitaulukon avulla. Teemahaastattelun avulla pyrittiin kuvaamaan kohdeorganisaatioiden viestintää kuluttajien näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella kustantajien verkkoviestintä on visuaalisesti ja sisällöllisesti samankaltaisia. Verkkosivuilla ja Facebookissa esiin nousevat kirjat ja uutiset ja tapahtumat. Verkkoviestintä on ajankohtaista ja aktiivista, mutta se on kustantajalähtöistä. Vuorovaikutusta on vähän.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Book 2010 : development trends in the book trade - summary
Lauri Saarinen; Juri Joensuu; Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Kela viestii verkossa englanniksi : kieliperiaatteet ja vakiintuneet toimintatavat
Ilmaranta, Kirsi; Hynninen, Niina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkeli perustuu FM Kirsi Ilmarannan Helsingin yliopistossa tehtyyn maisterintutkielmaan, jossa tutkittiin Kelan englanninkielistä verkkoviestintää. Tutkimuksessa tarkasteltiin Kelan nettisivujen kielisyyttä sekä ... -
Äänikirja kehittyvänä mediumina : katsaus äänikirjan historiaan, käyttäjäkokemuksiin ja tulevaisuudennäkymiin
Piipponen, Heidi (2014)Pro gradu -tutkielmassa käsitellään äänikirjan kehitysvaiheita, käyttäjäkokemuksia sekä tulevaisuudennäkymiä. Tutkielmassa äänikirjaa tarkastellaan myös mediumina ja tutustutaan sen tekoprosessin osa-alueisiin. Tavoitteena ... -
Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla
Liefveld, Laura (2013)Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ... -
Opetusta verkossa : näkökulmia erilaiseen opetusharjoittelukokemukseen
Järvelä, Ritva-Liisa (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2010)