dc.contributor.author | Lias, Nina | |
dc.date.accessioned | 2013-11-28T11:55:56Z | |
dc.date.available | 2013-11-28T11:55:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1288242 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42539 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa on ollut tarkoituksena selvittää ja jäsentää yleisellä tasolla Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisessa tukihenkilötoiminnassa tapahtuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä tukihenkilöiden itsensä kuvaamana. Varsinaisina tutkimuskysymyksinä olivat: millaista osaamista ja kompetensseja vapaaehtoiset tukihenkilöt kokevat oppivansa ja millaisena oppimisympäristönä vapaaehtoiset tukihenkilöt kokevat Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoistoiminnan?
Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja tutkielman aineisto hankittiin teemahaastatteluna kohderyhmältä, joka muodostui kahdeksasta henkilöstä, joilla on ollut 4-15 vuotta kokemusta tukihenkilönä toimimisesta RIKU:ssa. Haastateltavat toimivat Etelä-Suomen ja Sisä-Suomen aluetoimistojen alueella. Aineiston analyysin lähtökohtana oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi sekä tutkimuskysymyksiin pohjautuva teemoittelu.
Tutkielman tulosten mukaan Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoiset tukihenkilöt kokevat oppivansa ennen kaikkea itsetuntemusta ja työn edistävän omaa kasvua ihmisenä. Toiminnassa koetaan opittavan tiedollista osaamista rikosoikeudellisen järjestelmän koko toimintaympäristöstä, ihmiselämästä sekä erilaisista auttamis- ja tukipalveluista. Taidollista osaamista on koettu kehittyvän sosiaalisissa ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidoissa sekä tukemisen ja ohjaamisen taidoissa. Näiden lisäksi on opittu tiedonhankintataitoja sekä toimintavalmiuksia ajaa ihmisten etuja ja oikeuksia. Tukihenkilöt ovat kokeneet oppineensa enemmän henkilökohtaisen kokemuksen, itsemääräämisoikeuden ja autonomian kunnioittamista. Asenteita on muuttunut positiivisemmiksi oikeusjärjestelmää, sen toimijoita, auttamis- ja tukipalveluiden ammattilaisia kohtaan tukihenkilötyön myötä. Kriittisemmiksi asenteet ovat puolestaan muuttuneet mediaa ja julkisessa keskustelussa ilmenevää asenteellisuutta kohtaan.
RIKU:n toimintaympäristössä vapaaehtoisten tukihenkilöiden oppiminen ja osaamisen kehittyminen kuvailtiin jatkuvana prosessina teoreettisen ja asiatiedon, käytännön tekemisen sekä kokemusten reflektoinnin ja jakamisen vuoropuheluissa. Oppimisen paikkoina ja osaamisen kehittymisen tiloina toimivat perus- ja täydennyskoulutukset, tukisuhteet sekä ammatillisten työntekijöiden tarjoamat yksilölliset ja ryhmätyönohjaukset, joita täydentävät muut yhteiset kokoontumiset.
Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisten yksilöllinen oppiminen ja osaaminen näyttää kehittyvän osittain organisaation ja sen asettaman tehtävän vaatimusten sekä esitettyjen osaamistavoitteiden mukaisesti, mutta tukihenkilötyössä opituista kompetensseista kuitenkin suurin osa on työ- ja arkielämässä tarvittavia toimintaympäristöstä toiseen siirrettäviä avainkompetensseja. Tutkielman tulosten perusteella Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoinen tukihenkilötoiminta näyttäytyy hyvin organisoituna aikuisen arjen oppimisympäristönä. Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoistoiminta mahdollistaa osallistujiensa jatkuvan itsensä ja osaamisensa kehittämisen sekä oppimiseen ja tiedonhankintaan tarvittavien valmiuksien hankkimisen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Rikosuhripäivystys | |
dc.title | "Tehokkainta oppimista ja oppimisympäristö, mitä on olemassa" : Suomen rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisten tukihenkilöiden kokemuksia osaamisensa kehittymisestä tukihenkilötoiminnassa | |
dc.title.alternative | Suomen rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisten tukihenkilöiden kokemuksia osaamisensa kehittymisestä tukihenkilötoiminnassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311282683 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2013-11-28T11:55:57Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vapaaehtoistyö | |
dc.subject.yso | arkielämä | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |