Mikä motivoi yleisötyöhön? : Jyväskylä Sinfonian yleisötyötoiminta 1990-luvulta nykypäivään
Tarkastelen tutkimuksessani Jyväskylä Sinfonian yleisötyötoiminnan piirteitä pääosin 1990-luvun alusta alkaen. Tutkimustehtäväni on selvittää yleisötyön motiivit pienen suomalaisen sinfoniaorkesterin näkökulmasta. Ovatko yleisötyön päämäärät taloudellisia, vai perustuuko yleisötyön toteutus yhteiskunnallisiin, kasvatuksellisiin ja humanistisiin arvoihin? Tämän lisäksi hahmottelen kehityskaaren Jyväskylä Sinfonian toteuttamalle yleisötyölle, sillä tarkastelemalla toimintaa pitkällä aikavälillä, orkesterin toteuttaman yleisötyön erityispiirteet ja toiminnan arvopohja nousevat paremmin esille. Yleisötyö on moniulotteinen ja ajankohtainen käsite. Aiemmissa tutkimuksissa, raporteissa ja opinnäytetöissä aihetta onkin käsitelty markkinoinnin, taiteellisen puolen tai musiikkikasvatuksen näkökulmasta sekä laajemmin kulttuuri- ja sosiaalipoliittisena ilmiönä. Taide- ja kulttuurialan organisaatiot pyrkivät lisäämään yleisötyön keinoin taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta ja löytämään uutta yleisöä. Sen avulla lisätään ihmisten ymmärrystä taiteista ja karsitaan ennakkoluuloja, mutta yleisötyön keinoin voidaan myös edesauttaa taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksia ja tuoda taiteen ja kulttuurin organisaatiot lähemmäs yhteiskunnan muita sektoreita.
Työni on luonteeltaan tapaustutkimusta ja se sisältää myös muistitietotutkimuksen piirteitä, sillä aineistona toimii Jyväskylä Sinfoniassa pitkän työuran tehneiden henkilöiden hiljainen tieto ja kokemus yleisötyön toteutuksesta. Toteutin haastattelun parihaastatteluna. Kyseessä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja analysoin haastatteluaineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Käytin haastatteluaineiston tukena myös Jyväskylä Sinfonian toimintakertomuksia ja arkistolähteitä, Suomen sinfoniaorkesterit ry:n toimintakertomuksia sekä aiempia orkesterin toimintaa käsitteleviä opinnäytetöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että Jyväskylä Sinfonian tapauksessa yleisötyö nähdään ensisijaisesti keinona tuoda orkesterin toiminta lähemmäs ihmisiä, tarjota elämyksiä mahdollisimman monelle sekä luoda myönteistä ja tasa-arvoista asenneilmapiiriä kulttuurin ja taiteen eri muotoja kohtaan. Lapset ja nuoret ovat olleet vuosikymmenten ajan Jyväskylä Sinfonian toteuttaman yleisötyön tärkein kohderyhmä, mutta uuden yleisön löytäminen ei kuitenkaan ole toiminnan päämäärä. Sen sijaan yleisötyön avulla tarjotaan lapsille ja nuorille, tulevaisuuden päättäjille mahdollisuus nähdä kulttuurin ja taiteen eri muodot toisiinsa nähden tasa-arvoisina ja arvokkaana osana kulttuuria ja yhteiskuntaa. Haastatteluissa kävi myös ilmi, että yleisötyön keinoin Jyväskylä Sinfonia voisi tulevaisuudessa tulla entistä lähemmäs yhteiskuntaa ja puuttua erilaisiin ongelmiin kuten syrjäytymiseen. Näin ollen Jyväskylä Sinfonialla olisi tulevaisuudessa mahdollisuus kehittää toimintaansa entistäkin osallistavampaan suuntaan
...
Muu nimeke
Jyväskylä Sinfonian yleisötyötoiminta 1990-luvulta nykypäiväänMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikä Jyväskylä Sinfonian konserteissa kiinnostaa? : sosiologinen ja esteettinen näkökulma yleisön konserttikokemuksen rakentumiseen
Siltainsuu, Heini (2011)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylä Sinfonian kevään 2009 neljän konsertin yleisöjä. Perusteellisen yleisöprofiilin lisäksi tarkoituksena oli kartoitettaa, mitä konsertit kuulijoilleen merkitsevät. Osana tätä kysyttiin ... -
Jyväskylä Sinfonia, torvisoittokunnasta kaupunginorkesteriksi
Korhonen, Pirkko (2005) -
Yleisötyö suomalaisten sinfoniaorkestereiden toiminnan muotona
Hakala, Miika (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yleisötyötä suomalaisten sinfoniaorkestereiden näkökulmasta. Ylipäätään taide- ja kulttuurilaitosten yleisötyöstä on aiemmin rakennettu laaja-alaista tieteellistä ymmärrystä eri ... -
Possibilities of mobile marketing in classical music audience development : a charting survey on classical music audiences’ willingness to adopt an orchestra branded mobile application
Piiroinen, Petra (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten klassisen musiikin ja erityisesti suomalaisten orkesteri- instituutioiden yleisöt suhtautuvat mobiiliapplikaatioihin markkinoinnin ja yleisötyön työkaluna. Klassisen musiikin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.