Hyvä koululainen - huono opiskelija : tapaustutkimus ADD-oireisen opinpolusta jaksamisen varjossa
Tutkimus käsittelee erään aikuisen – eli tutkijan itsensä – opinpolkua alakoulusta yli-opistomaailmaan asti. Tavoitteena on kuvata rehellisesti ja aidosti niitä vaikeuksia, joita koulussa hyvin menestynyt oppilas kohtasi jatko-opinnoissaan. Ensin oli vaikeutena oman ammattialan löytäminen ja sen keksimisen jälkeen vaadittavan tutkinnon suorit-taminen. Opinpolkua tarkastellaan tutkittavan vuonna 2008 saaman ADD-diagnoosin valossa.
ADD on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö AD/HD:n tällä hetkellä vähemmän tunnettu tarkkaamattomuuspainotteinen alamuoto. Tutkimuksen teoriaosa koostuu oireyhtymää valottavasta lääketieteeseen painottuvasta osasta sekä ongelmiin uutta näkökulmaa hakevasta osiosta. Teoriaosassa kuten koko tutkimuksessakin painotetaan aikuisnäkö-kulmaa.
Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää, miten ADD on näkynyt vai onko näkynyt ol-lenkaan tutkittavan opinpolun eri vaiheissa. Tavoitteena on myös ”sisäisen” ADD:n näkyväksi tekeminen sekä ADD-tietouden lisääminen kaikilla eri kouluasteilla. Tietou-den lisäämisen myötä toiveena on ymmärryksen lisääntyminen kaikkia AD/HD:n eri ilmiasuja kohtaan.
Koska tutkimuksen kohteena on vain yksi henkilö ja hänen opinpolkunsa, eivät tulokset tietenkään ole perinteisellä tavalla yleistettävissä. Tämän tapauksen perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että vaikka koulunkäynti olisikin sujunut kiitettävästi, voi henkilöllä silti olla vakavia häiriöitä tarkkaavuudessa. Nämä häiriöt saattavat ilmetä mm. vaikeutena ammatinvalinnassa, kyvyttömyytenä suorittaa opintoja loppuun tai ongelmina ar-jenhallinnassa. Opiskelu saattaa olla sitä vaikeampaa, mitä enemmän se perustuu opis-kelijan omaan aloitteellisuuteen ja organisointiin. ADD:n tarkastelu taitonäkökulmasta käsin tuo oireyhtymän tarkasteluun mielenkiintoisen lisän: jos ongelmien perussyy on puutteellisissa taidoissa, niitähän voi aina parantaa harjoittelulla. Positiivisen näkökulman esiintuominen onkin tämän oireyhtymän käsittelyssä erittäin tärkeää.
...
This thesis deals with the learning path of an adult person - that is, the researcher herself - from the elementary school to the university. The target of this study is to describe honestly and truly the difficulties that the earlier “good pupil” faced during her further studies. To start with, it was difficult for her to find the professional field of interest, and then to pass the required qualification. The learning path will be examined based on the ADD diagnosis that she was provided in 2008.
ADD refers to an attention deficit disorder, and it is nowadays considered as a predom-inantly inattentive subtype of the more widely known attention deficit hyperactivity disorder AD/HD. The theoretical part of the study consists of references to the medical facts behind the ADD syndrome, and it also tries to find new viewpoints to the prob-lems caused by this syndrome. The theoretical part of the study - as well as the whole study - follows a focused adult perspective.
The main target of the study is to find out, how ADD may have affected the various phases of the learning path in question. Another target of the study is to shed more light on the endogenous nature of ADD, and thus, to increase the awareness of ADD on all educational levels. The increased awareness of ADD hopefully also helps to understand the various other forms of manifestations of AD/HD.
As the study is based on one person and her learning path only, the results of the study cannot be generalized in the conventional manner. However, it can be concluded that a person may suffer from serious attention disturbances despite of having excelled in school. Later on, these disturbances may surface as difficulties in career selection, inab-ility to finish the studies, or difficulties in controlling everyday life. More the studying requires an own initiative and organizing on behalf of the student, more difficult the studying might become. Though, it brings an interesting addition to the aspects of the syndrome, if we start observing ADD from the skills perspective: In case the root cause of problems is lack of skills, this can be improved by relevant exercises. Introducing the positive viewpoint is very important when working with the aspects of this syndrome.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus ADD-oireisen opinpolusta jaksamisen varjossaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aivojen alfarytmin rooli muistinvaraisen tarkkaavuuden suuntaamisessa visuaalisiin piirteisiin
Hyttinen, Joonas (2024)Aivojen rytmisen toiminnan, erityisesti alfarytmin, on tulkittu osallistuvan muistinvaraisen visuaalisen tarkkaavuuden toimintaan. Alfarytmin tarkka rooli sen toiminnassa ei kuitenkaan ole täysin selvä. Tässä tutkielmassa ... -
Näköaivokuoren rooli sisäisen tarkkaavuuden kohdistamisessa visuaaliseen muistiainekseen
Ronkainen, Pinja; Jussila, Saana (2022)Visuaalinen järjestelmä vastaanottaa jatkuvasti suuren määrän informaatiota, jota valikoidaan ja ylläpidetään tarkkaavuuden ja visuaalisen työmuistin avulla. Sisäisen tarkkaavuuden kohdistamista työmuistissa ylläpidettyihin ... -
Pitkään jatkuneen, säännöllisen meditaation harjoittamisen ja meditaatiotilan vaikutus säikähdysreaktioon
Jolma, Anna; Pelttari, Outi (2014)Tässä tutkimuksessa selvitettiin pitkään jatkuneen, säännöllisen meditaation harjoittamisen pysyviä vaikutuksia ja meditaatiotilan välittömiä vaikutuksia sekä emootioilla säädeltyyn säikähdysreaktioon että säikähdysreaktion ... -
Tarkkaavuuspulmaisten internetlukutaidot kuudennella luokalla
Vuorinen, Paula (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan, miten tarkkaavuuspulmat ja internetlukemisen taidot ovat yhteydessä toisiinsa kuudesluokkalaisilla lapsilla. Tarkkaavuuspulmat ovat aiemman tiedon perusteella yhteydessä lukemisen pulmiin, mutta ... -
Kielellinen erityisvaikeus - ei pelkästään kielellisten taitojen ongelma
Heikkinen, Elisa; Ukkola, Soile; Leppänen, Paavo H.T.; Kunnari, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2016)Kielellisen erityisvaikeuden ajatellaan olevan ensisijaisesti kielellisten taitojen ongelma. On kuitenkin todennäköistä, että kielelliseen erityisvaikeuteen liittyy myös ei-kielellisiä vaikeuksia. Tämän artikkelin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.