Omaelämäkerran kirjoittamisen prosessista
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdytään omaelämäkerran uudelleenkirjoittamisen prosessiin. Aineistona ovat vanha ja uusi omaelämäkerta sekä päiväkirja. Tavoitteena on selvittää, mitä tapahtuu uudelleenkirjoittamisen prosessissa ja miten aikaväli on vaikuttanut muistamiseen.
Tutkimuksen kuluessa pohditaan uudelleenkirjoittamisen aikana pidetyn päiväkirjan merkintöjä ja reflektoidaan sen avulla niitä tunnetiloja, jotka kirjoittamisen prosessi nosti esiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään psykologista ja narratiivista lähestymistapaa.
Tutkimusote on väistämättä subjektiivinen, koska tutkimus perustuu kahteen henkilökohtaiseen tarinaan, joiden kirjoitusväli on seitsemän vuotta. Aineistona on myös päiväkirja, josta on otettu suoria lainauksia, jotka kertovat sen hetkisen tunnetilan kirjoittamisen prosessissa. Omaelämäkerroista on nostettu esiin tapahtumia, jotka löytyvät sekä vanhasta että uudesta tarinasta. Tutkimuksessa verrataan toisiinsa vanhan ja uuden tarinan suoria tekstikatkelmia. Tapahtumien uudelleenkirjoitusta analysoidaan ja pohditaan sitä, miten muistot ovat muuttaneet muotoaan ja ovatko muistikuvat erilaisia kuin aikaisemmin. Tutkimuksen kuluessa pyritään löytämään vastauksia sille, miksi tapahtumat unohtuvat joko tietoisesti tai tiedostamattomasti. Pohditaan myös sitä, mikä on ollut ajan vaikutus muistikuvien muodostumiseen sekä salamavalomuistikuvan osuutta detaljien muistamisessa. Päiväkirjan tutkiminen kulkee rinnalla ja nostaa esiin tunnetilojen kuvauksia. Tutkimus sisältää suoria lainauksia myös päiväkirjasta. Niiden avulla reflektoidaan oman tunnetilan vaikutusta kirjoittamisen prosessiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ihan ensimmäisenä huomauttaisin, että tämä on vääränlainen muisto" : moniääninen, fiktiivinen omaelämäkerta ja sen terapeuttisuus
Korhonen, Pia (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan moniäänisen ja fiktiivisen omaelämäkerran kirjoittamista. Tavoitteena on selvittää, auttavatko itsen pohjalta luodut hahmot ja heidän kanssaan käyty dialogi kirjoittajaa ymmärtämään itseään ja ... -
Assosiaatioiden ilotulituksesta koherentiksi kertomukseksi : kaksisuuntainen mielialahäiriö ja omaelämäkerrallisen kirjoittamisen terapeuttiset mahdollisuudet
Rantakylä, Outi (2016)Tässä tutkimuksessa tutkin omaelämäkerrallisen kirjoittamisen terapeuttisia mahdollisuuksia osana kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kuntoutumista. Tutkimukseni pohjaa terapeuttisesta kirjoittamisesta ja omaelämäkerrallisesta ... -
Maisema omaelämäkertakirjoitusten kerronnallisena resurssina
Aaltonen, Tarja; Henriksson, Lea; Tiilikka, Tiina; Valokivi, Heli; Zechner, Minna (Westermarck-seura, 2019)Tutkimme tässä metodologisesti painottuneessa artikkelissamme, millainen kerronnan resurssi maisema on. Kertomuksen tutkimuksen näkökulma yhdistyy artikkelissa sosiaalitieteelliseen elämäkertatutkimukseen. Tarkastelemme ... -
Yrittäjyyden lyhyt oppimäärä : tapaustutkimus yrittämisestä Suomessa vuosina 1987-1994
Keto, Jouko (2008)Tutkin pienyrittämistä ja pienyrittäjää vuosina 1987-1994, jolloin Suomi nousi kasinotalouden aallonharjalle, viipyi siellä hetken ennen syöksymistään laman kurimukseen. Toimin tuona aikana yrittäjänä ja kirjoitin ... -
Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Häyhä, Hilla (2018)Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ...