Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTapanainen, Anne
dc.date.accessioned2013-07-11T10:58:03Z
dc.date.available2013-07-11T10:58:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1272435
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41887
dc.description.abstractTutkimuskohteena on organisaatioidentiteetti organisaation sisäisenä ilmiönä. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään, minkälaisia merkityksiä organisaation jäsenet antavat organisaationsa identiteetin piirteille, sekä tehdä näkyväksi organisaatioidentiteetin rakentumiseen ja tulkintaan liittyviä prosesseja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena tulkinnallisesta, organisaation jäsenten käsityksiä korostavasta lähestymistavasta käsin. Kohdeorganisaationa oli Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, ja aineistona toimivat korkeakoulun perustamisvaiheeseen sijoittuneet, useissa eri verkkoviestintäkanavissa korkeakoulun nimestä käydyt verkkokeskustelut. Tutkimustulokset jakautuvat organisaatioidentiteetin sisällöllisiin ja toiminnallisiin piirteisiin. Sisällölliset piirteet kuvaavat organisaation perustaa, tapaa olla ja toimia, ulkoista vuorovaikutusta sekä muutoksen kokemusta. Kohdeorganisaation identiteettiin liittyvät toiminnalliset piirteet kertovat keskustelijoiden käyttämistä ongelmanratkaisukeinoista ja toimintatavoista. Esitetyt sisällölliset ja toiminnalliset piirteet ovat osa kohdeorganisaation identiteettiä. Verkkokeskusteluissa yhdistyvät yhteisön jäsenten yhteinen pohdinta (sosiaalinen konstruktionismi, tulkinnallinen lähestymistapa) ja johdon läsnäolo (sosiaalisen toimijuuden näkemys). Uskottavuus ja hyvän tarinan vaatimus ovat keskeisiä yhteisön jäsenten merkityksentämistä ohjaavia tekijöitä. Organisaatioidentiteetti nojaa organisaatiokulttuurista kumpuaviin oletuksiin ja arvoihin, joiksi ymmärretään myös korkeakouluyhteisön arkkitehtuurin, taiteen ja muotoilun muodostamaan kivijalkaan ajan myötä iskostuneet arvot, jotka kertovat yhteisölle ominaisista ajattelu- ja toimintamalleista. Yhteisön jäsenille keskustelu ja toiminta, yhdessä tekeminen, ovat keskeisiä identiteetin rakennusprosesseja, joiden avulla he rakentavat yhteistä käsitystään siitä, keitä he organisaationa ovat.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOrganisaatioidentiteetti
dc.subject.othertulkinta
dc.subject.otheridentifikaatio
dc.subject.othermerkityksentäminen
dc.subject.otherorganisaatioimago
dc.subject.otherorganisaatiokulttuuri
dc.subject.otherorganisaatioidentiteetti prosessina
dc.titleOrganisaatioidentiteetti merkityksen tuottajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201307112084
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2013-07-11T10:58:03Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoorganisaatio
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysotulkinta
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot