Saman katon alla : tarkastelussa käyttäjien kokemukset Lily-verkkojulkaisusta
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä houkuttaa käyttäjiä verkkoyhteisön pariin ja mikä saa heidät palaamaan sinne uudestaan. Lähdin selvittämään syitä A-lehdet-mediatalon vuonna 2011 julkaiseman Lily-verkkoyhteisöpalvelun avulla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyin erityisesti sosiaalisen median synnyttämiin verkkoyhteisöihin ja yhteisöjen haasteisiin. Käsittelin myös sitä, miten mediatalot ovat joutuneet digitalisoitumisen myötä ahtaalle. Esittelin, miten suurien konsernien siirtyminen verkkoon on sujunut ja kuinka verkon mediamarkkinat toimivat nykyään.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusta. Keräsin aineistoa haastattelemalla kolmea Lilyn toimituksen jäsentä ja yhdeksää Lilyn käyttäjää, jotka olin etukäteen jakanut neljään mallikäyttäjäryhmään. Aineistonkeruuvaiheen toteutin vuoden 2013 helmikuusta huhtikuuhun. Lisäksi Lilyn käyttäjät kirjoittivat neljän päivän ajan mediapäiväkirjaa. Aineiston tueksi keräsin tietoa havainnoimalla Lilyn verkkosivuja.
Tärkein löytö oli, että yhteisö on Lilyn keskeisin voimavara. Mitä tiiviimmin Lilyn käyttäjä on osa sitä, sitä vahvemmin hän on sitoutunut yhteisöpalveluun. Tärkeä osa yhteisöön kuulumista oli oma blogin kirjoittaminen. Selvisi myös, että toimituksella on merkittävä rooli Lilyn yhteisöllisen hengen luomisessa ja ylläpidossa, ja toimitus pystyy käyttäytymisellään ohjaamaan myös nettiyhteisön käytöstä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25573]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A Relational Approach to How Media Engage With Their Audiences in Social Media
Badham, Mark; Mykkänen, Markus (Cogitatio, 2022)People are increasingly turning to social media for their news and for sharing and discussing news with others. Simultaneously, media organizations are becoming platform-dependent and posting short forms of their news on ... -
Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
Mäkinen, Aleksi (2019)Organisaatioiden omat sisäiset yrityksen sosiaalisen median järjestelmät ja palvelut kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Niiden käyttö kasvaa, mutta samalla organisaatiot törmäävät ongelmiin, kuinka saada käyttäjät ... -
“Is This an Advertisement or a Personal Account?” : Commercialisation of Lifestyle Blogs in Finland
Hänninen, Riitta (Ethnos ry, 2015)When blogging first appeared on the map of social media in the mid-1990s, the majority of bloggers were male writing for example about the developments of the online world, or if they were political reporters, looking for ... -
Järjestötoimijoiden kokemuksia opetusblogin käytöstä vapaan sivistystyön koulutuksessa
Veskoniemi, Outi (2018)Digitalisaatio mahdollistaa monipuolisten välineiden käytön opetuksessa, mikä tarjoaa uudenlaisia opetusratkaisuja ja oppimateriaaleja vapaan sivistystyön koulutukseen, ja palvelemaan järjestötoimintaa. Esimerkki digitaalisesta ...