dc.contributor.author | Niemelä, Annakaisa | |
dc.date.accessioned | 2013-05-15T04:26:54Z | |
dc.date.available | 2013-05-15T04:26:54Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1260888 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41434 | |
dc.description.abstract | Tutkimus käsittelee yrittäjyyslukioverkostohanke Y-lovea, jossa tutkimuskohteena on hankkeen pa-rissa työskentelevät opettajat. Tutkimustehtävänä on selvittää mitä vaikutuksia yrittäjyyskasvatuksella on opetustyöhön ja millä tavalla yrittäjyys näkyy opettajuudessa. Tutkimuksessa tarkastellaan yrittäjyyskas-vatusta lukiokontekstissa, jossa tapaustutkimuksena on hankkeessa toimivat opettajat. Y-love on jatko-hanke yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyslukioverkoston kehittämiseen, jossa 23 lukiota pyrkii yhdessä tuomaan esiin parhaita käytänteitä ja malleja yrittäjyyskasvatuksesta lukiokontekstissa. Tutkimuksessa käydään läpi hanketta yrittäjyyttä tukevan teorian avulla. Tarkoituksena ei ole testata teoriaa käytännön avulla, vaan teorialla pyritään tukemaan toimintaa. Hankkeen kehittymistä on verrattu Shanen (2003) yrittäjämäiseen prosessiin, jossa hankkeen eri vaiheita on kuvattu teorian valossa.
Yrittäjyyskasvatukseen voidaan liittää luontevasti sisäinen yrittäjyys, joka kuvastaa yritteliästä toimijaa organisaation sisällä. Sisäisenä yrittäjinä voi toimia niin opettajat kuin oppilaat. Yrittäjyyskasva-tus ei ole pelkästään yksi opetettava aine, vaan sitä voidaan toteuttaa jokaisessa oppiaineessa erilaisten opetusmetodien avulla. Opettajien pitäisi luopua entisistä opetusperinteistään ja antaa opiskelijoille itsel-leen vastuuta oppimisesta. Toteutetuissa haastatteluissa esille tuli opettajien kontrollin tarve sekä epätie-toisuuden sietokyky, jotka asettavat rajoja yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiselle. Opettajien keskeinen rooli yrittäjyyskasvatuksen toteuttajina haastaa opettajan oman pedagogiikan sekä ympäristön, jossa he toimivat. Ongelmana koetaan myös yrittäjyyskasvatuksen määritelmä, joka ei ole selkeä. Se näkyy toteu-tuksen vaihtelevuutena lukioittain.
Y-love on tuottanut paljon käytännön tietoa erilaisista tavoista toteuttaa yrittäjyyskasvatusta. Opet-tajien käsityksiin yrittäjyyskasvatuksesta ovat vaikuttaneet oppilaat sekä verkostot, joiden kanssa yhdessä hanketta on kehitetty. Yrittäjyyskasvatus on lisännyt koulujen aktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä, mikä näkyy koulujen sisällä toimintana sekä uusien verkostojen syntymisenä. Opetukseen käytettävä aika luo ehtoja lukioiden kiireelliseen aikatauluun. Lyhyessä ajassa pitäisi oppia uutta ja uusien käytäntöjen kehittäminen vie aikaa. Lukiot ovat jakautuneet myös eri aineisiin ja niiden ei nähdä olevan yhteydessä toisiinsa. Opettajilta vaaditaan uuden oppimista ja oman pedagogiikan kehittämistä yrittäjämäiseen suuntaan.
Jotta opettajat kykenevät toteuttamaan yrittäjyyskasvatusta, heidän tulee löytää yrittäjämäinen tapa toimia omassa työssään. Heidän tulisi nähdä toiminta yhteistyössä oppilaiden, muiden opettajien sekä elinkeinoelämän kanssa. | fi |
dc.description.abstract | This thesis discuss of entrepreneurship network project Y-love where research subject are teachers who are working among the project. Assignment of this work is to find out what impacts education of entrepreneurship has and how does it shows in teacher’s daily work. Context of the research is high school by using case study of the teachers who are involved to this project. Y-love is continuation project for developing education of entrepreneurship and it’s network where 23 different high schools’ are trying to bring out best practical and model´s of educating entrepreneurship in high school context. In this re-search entrepreneurship is trying to explain via theory. Purpose was not to test theories but trying to sup-port project with theory. Developing the project has been compared to Shanes (2003) entrepreneurial processes, which describe different stages of observe entrepreneurial opportunities.
It is naturally to connect intrapreneurship to education of entrepreneurship, which reflect enterpris-ing player inside the organisation. Teachers and students can act like intrapreneurship. Educating entre-preneurship is not just one subject that you have to teach in schools. It is possible to put in the action in every teaching subject by using different teaching methods. Teachers have to abandon old traditions of teaching and give the responsible to students for learning. Interviews that have been made for this re-search tells that teachers have a need for control and they don’t tolerate uncertainty, which is causing lim-its for implementing entrepreneurship education. Teachers are in key role in education of entrepreneur-ship and they should challenge their own pedagogy and environment where they are acting. Problem is also definition. Education of entrepreneurship is not clear and every high school has they own way of action.
Y-love has generated lots of practical knowledge of implementing education of entrepreneurship. Teacher’s attitudes in educating entrepreneurship have influence students and networks. Together these three has developed this project. Educating entrepreneurship has affect activities and builds community in schools. This shows different kind of activities inside the schools and more growing networks. Instead time that teachers has for teaching is limited and this is making busy schedule. In short time should learn new but developing new practices takes time. High school is spread also in different teaching subjects and there isn’t anything that will connect them together. Teachers are forced to learn new and develop their pedagogy towards an entrepreneurship.
Teachers should find entrepreneurial way to work so that they could effect in education of entre-preneurship. This is why they should work together with students, other teachers and business life. | en |
dc.format.extent | 61 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Yrittäjyyskasvatus | |
dc.subject.other | sisäinen yrittäjyys | |
dc.subject.other | hanke | |
dc.subject.other | lukio | |
dc.title | Yrittäjyyskasvatus ja sen mahdollisuudet lukioissa : case: yrittäjyyslukioverkostohanke Y-love | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305151663 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Yrittäjyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Entrepreneurship | en |
dc.date.updated | 2013-05-15T04:26:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20422 | |
dc.subject.yso | yrittäjyyskasvatus | |
dc.subject.yso | sisäinen yrittäjyys | |
dc.subject.yso | hankkeet | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |