dc.contributor.author | Savikko, Maria | |
dc.date.accessioned | 2013-05-05T06:16:05Z | |
dc.date.available | 2013-05-05T06:16:05Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1260233 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41306 | |
dc.description.abstract | Savikko, Maria 2013. ”ISKÄKI JOSKUS LEEGOILEE” Lasten käsityksiä perheestä ja perheen ajankäytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. 82 sivua + liitteet.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten erilaisia käsityksiä perheestä sekä perheen arjesta ja ajankäytöstä. Tavoitteena oli tätä kautta tuoda esille lasten ääntä ja näkökulmaa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto koostui kymmenestä 4–6-vuotiaan, päivähoidossa olevan lapsen yksilöhaastattelusta. Haastattelut toteutettiin eräässä päiväkotiryhmässä, päiväkotipäivien aikana keväällä 2012. Aineiston analyysi eteni fenomenografiselle tutkimukselle tyypillisesti aineisto-lähtöisesti, lausahdusten ja ilmaisujen yhdistelystä kategorioihin. Kategoriat muodostivat edelleen kuvauskategorioita, yhteenvetoja kategorioista. Lopulta kuvauskategorioita oli kaksi: ”Lapsen perhe” sekä ”Perheen ajankäyttö”. Näiden kuvauskategorioiden alle lasten käsitykset jakaantuivat käsityksiin vanhemmista, sisaruksista ja siitä ketä perheeseen kuuluu sekä käsityksiin arjesta kotona, arjesta kodin ulkopuolella ja perheen yhteisestä vapaa-ajasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella lapset kuvasivat perhettä sekä perheen arkea ja ajan-käyttöä erilaisten tekemisten ja omien kokemustensa kautta. He kertoivat perheenjäse-nistään useimmiten suhteessa itseensä: mitä lapsi itse teki kunkin perheenjäsenen kanssa. Perhe nähtiin yleensä juuri sellaisena, kuin oma perhe oli. Tulosten mukaan se miten paljon lapset kertoivat perheenjäsenistään, riippui siitä, miten paljon nämä viettivät aikaa yhdessä.
Tulokset osoittivat, että perheen arkeen ja ajankäyttöön vaikuttivat monenlaiset tekijät perheen sisäisistä valinnoista aina yhteiskunnan tasolle saakka. Tulosten perusteella esimerkiksi erilaisten medioiden käytön määrä vaikutti siihen, miten paljon perheenjäsenet muuten viettivät aikaa yhdessä. | fi |
dc.format.extent | 86 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lapsi | |
dc.subject.other | perhe | |
dc.subject.other | perheen ajankäyttö | |
dc.subject.other | lapsen näkökulma | |
dc.subject.other | fenomenografia | |
dc.subject.other | käsitys | |
dc.title | "Iskäki joskus leegoilee" : lasten käsityksiä perheestä ja perheen ajankäytöstä | |
dc.title.alternative | Lasten käsityksiä perheestä ja perheen ajankäytöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305051557 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2013-05-05T06:16:06Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | ajankäyttö | |
dc.subject.yso | arki | |
dc.subject.yso | arkielämä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |