Show simple item record

dc.contributor.authorHaverinen, Ilona
dc.date.accessioned2013-04-29T16:06:33Z
dc.date.available2013-04-29T16:06:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1259855
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41280
dc.description.abstractHengelliseen musiikkiin on vuosisatojen myötä muodostunut kaanon, joka on jatkuvassa muutoksessa musiikkikulttuurin muuttuessa ja kohdatessa uusia ilmiöitä. Tämän pro gradu- tutkielman on tarkoitus valottaa sitä, miten nuoret hengellisen musiikin tekijät määrittelevät hengellisen musiikin merkityksiä ja kokevat tämän kaanonin muutoksen. Teoreettisessa taustassa hyödynnetään Boyce-Tillmanin (2007) spirituaalisen tutkimusta musiikkikokemuksen muodoista sekä hengellisen musiikin kanonisoitumisprosessin teoriaa Quantzin (2009) mukaan. Tutkimuksellisena lähtökohtana työssä on fenomenografia, jonka avulla informanttien reflektoituja käsityksiä ja kokemuksia on analysoitu kahden kirjallisen kyselyn avulla, joista ensimmäinen muodostettiin teoreettiseen esiymmärrykseen pohjautuen ja toinen edellisen kyselyn pohjalta luotuun teoriaan nojautuen. Viisi informanttia valittiin tutkimukseen siten, että he ovat koulutukseltaan, tekemänsä musiikin tyylilajin ja herätysliiketaustansa kautta erilaisia. He ovat musiikkikasvattajia tai kirkkomuusikkoja, joilla on pitkä kokemus hengellisen musiikin parissa työskentelystä eri musiikin tyylilajien parissa sekä opintojensa kautta kyky analysoida ja käsitteellistää kokemustaan syvällisesti. Keskeisimpiä tuloksia tutkimuksessa ovat musiikin hengellisen sanoman suuri merkitys, myös sanoman sanojen takana. Musiikin hoitavuus ja evankeliumin levittäminen nousivat merkittävimmiksi hengellisen musiikin merkityksistä. Sanoma oli myös se, mikä erotti hengellisen musiikin muusta musiikista, huolimatta siitä, että musiikillisesti hengellisellä musiikilla ei koettu olevan rajoja. Eriäviä käsityksiäkin löytyi suhteessa hengellisen ja muun musiikin taustalla oleviin motiiveihin. Hengellisen musiikin tekijöiden uusi sukupolvi uusintaa sitä kulttuuria, jossa he ovat kasvaneet ja jota he oman työpanoksensa kautta säilyttävät ja muuttavat. Tulokset eivät sellaisenaan ole yleistettävissä, mutta ne avaavat niitä käsityksiä, joita hengellisen musiikin kentällä on sen merkityksistä ja suhteesta muutokseen. Musiikkikasvatuksen kannalta tutkimus avaa niin sitä kohtaamista, joka tapahtuu musiikin kohdatessa jonkin uuden ilmiön laajemmalla kulttuurisella tasolla, kuin sitä, miten musiikkikokemuksen eri osa-alueet ilmenevät yksilön käsityksissä. Tämä tutkimus keskittyy yhteen erityistapaukseen tällaisesta kohtaamistilanteesta; siihen mitä hengellinen musiikki merkitsee.fi
dc.format.extent112 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherfenomenografia
dc.subject.othergospelmusiikki
dc.subject.otherhengellinen musiikki
dc.subject.otherherätysliikkeet
dc.subject.otherkaanonit
dc.subject.otherkirkkomusiikki
dc.subject.otherspiritualiteetti
dc.titleSanoman voima : nuorten musiikkikasvattajien ja kirkkomuusikoiden käsityksiä hengellisen musiikin merkityksistä
dc.title.alternativeNuorten musiikkikasvattajien ja kirkkomuusikoiden käsityksiä hengellisen musiikin merkityksistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304291525
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2013-04-29T16:06:33Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysogospelmusiikki
dc.subject.ysohengellinen musiikki
dc.subject.ysoherätysliikkeet
dc.subject.ysokaanonit
dc.subject.ysokirkkomusiikki
dc.subject.ysospiritualiteetti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record