Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKaruneva, Nina
dc.date.accessioned2013-04-18T08:36:56Z
dc.date.available2013-04-18T08:36:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1259038
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41215
dc.description.abstractKvalitatiivisessa tutkimuksessani tarkastelin, mitä keinoja neljässä eri liikuntaneuvonnan palveluketjun kehittämis – projekteihin osallistuneissa terveyskeskuksissa käytettiin oppimiseen osallistamisessa ja miten työyhteisöissä oppimiseen sitouduttiin. Tutkimusaineistonani olivat hankkeen aikana kerätty dokumenttimateriaali, joka käsitti hankkeiden aikaiset terveyskeskusten vastuutiimien tuutortapaamisten kokousmuistiot (n=21), työmuistiot (n=10) ja tutkijatuutorin kokouksien havaintomuistiot (n=21). Tutkimukseni arvioinnin teoreettisena viitekehyksenä on realistisen arviointitutkimus ja menetelmänä monitahoarviointi. Havaitsin, että osallistavan oppimisen toteutuminen on työyhteisöissä vähäistä, ja osallistamista tukeviin toimintatapoihin ei ole totuttu. Mahdollisuus yhteisölliseen oppimiseen osallistumiseen on rajallinen muun muassa yhteisten foorumien puuttumisen ja henkilökunnan vaihtuvuuden vuoksi, mutta ongelmana on myös yhä vallalla oleva ammattikuntajako. Vuorovaikutus koko työyhteisön kesken tapahtuu paljolti kirjallisesti ja henkilökohtainen vuorovaikutus rajautuu omalle ammattikunnalle tiedottamiseen. Mahdollinen asioiden koko yhteisöä osallistava reflektointi ei näy oppimisprosessissa, vaikka suunnitelmia jalkautetaan arkisen työn tasolle. Tutkimuksessani kävi ilmi myös se, että kun yhteisiä foorumeita järjestetään ja hierarkkia on matala, koko työyhteisö saadaan osallistettua oppimiseen. Oppimiseen sitoutumisessa nousi esiin paitsi yksilölliset myös eri ammattiryhmien väliset erot. Tässä tutkimuksessa lääkärit osoittautuivat heikoimmin sitoutuneeksi ammattiryhmäksi eikä johtokaan antanut työyhteisölle niiden kaipaamaan tukea. Havaitsin myös kun johdon tuki jää etäiseksi, prosessi voi ajautua omaksi saarekkeekseen ja jopa visio hukkua matkalla. Ja toisaalta johdon tuen ollessa jatkuvaa ja työyhteisö otetaan prosessin eri vaiheisiin mukaan, sitoutuminen on vahvempaa. Tällöin löytyy ongelmista huolimatta keinoja toimia ja halua uudistua. Tutkimalla yleistyneen projektiluontoisen työn kehittämisen prosessia ja työyhteisöissä oppimista, pureuduin ajankohtaiseen asiaan. Merkittäväksi työn tekee myös se, että Sosiaali- ja terveysministeriö (2010) suosittelee liikuntaneuvonnan palveluketjuja kehitettävän eri ammattiryhmien yhteistyössä paikallisesti terveydenhuollon sisällä. Tutkimukseni avulla saatiin tietoa miten suositusten mukaisissa oppimisprosesseissa toimitaan ja mitä kehitettävää terveyskeskuksissa vielä olisi, jotta oppiminen tapahtuisi koko työyhteisössä. Tutkimukseni tuloksia voivat hyödyntää ne, jotka kehittävät terveyskeskusten toimintatapoja, mutta myös muut työyhteisön kokonaisvaltaiseen oppimiseen tähtäävät tahot.fi
dc.format.extent74 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherosallistava oppiminen
dc.subject.otheroppimiseen sitoutuminen
dc.subject.otherterveyskeskus
dc.subject.othermoniammatillinen työyhteisö
dc.subject.otherprosessiarviointi
dc.titleOppimisen osallistaminen ja sitoutuminen : prosessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
dc.title.alternativeProsessiarviointi terveyskeskusten liikuntaneuvonnan kehittämisprojekteista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304181461
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2013-04-18T08:36:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoterveyskeskukset
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoprosessiarviointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot