"Yksi aikuinen vastaa viittä nuorta" : ohjaus- ja neuvontatyön parissa työskentelevien käsityksiä aikuisuuden tuomista erityispiirteistä ohjaukseen
Authors
Date
2013Discipline
KasvatustiedeAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli tarkastella ohjaus- ja neuvontatyön
parissa työskentelevien käsityksiä sekä aikuisten ohjauksesta ja aikuisuuden tuomista
erityispiirteistä ohjaukseen että käsitteiden aikuisohjaus ja aikuisten ohjaus välisestä
erosta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta, jonka
kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten erilaiset käsitykset ympäröivän maailman
ilmiöistä. Fenomenografinen tutkimusote koetaan hyödylliseksi tilanteissa, joissa
tiettyihin ilmiöihin kohdistuva tutkimus on ollut vähäistä. Tutkimusaineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kesäkuussa 2012. Tutkimusaineisto koostui
kahdesta yksilöhaastattelusta ja kolmesta parihaastattelusta. Aineiston analyysissä
sovellettiin fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimusaineiston perusteella aikuisten ohjauksen käsite avattiin ohjaajan
erilaisten roolien kautta. Ohjaaja käsitettiin mahdollistajaksi, opastajaksi,
kanssakulkijaksi, asiantuntijaksi sekä valmentajaksi. Ohjaus nähtiin tavoitteelliseksi
vuorovaikutussuhteeksi. Aikuisuuden nähtiin tuovan ohjauksellisia haasteita ja
mahdollisuuksia, jotka muodostivat neljä alakategoriaa: aikuisen opiskelu- ja
oppimisvalmiudet, yksilölliset ohjaustarpeet, aikuisten elämäntilanteiden ja –
kokemusten monimuotoisuus sekä poisoppimisen tarve.
Tutkimustulokset osoittavat, että käsitteet aikuisohjaus ja aikuisten ohjaus eivät
ole toistensa synonyymejä. Käsitteiden välisen konkreettisen eron tekeminen koettiin
kuitenkin vaikeaksi. Haastateltavien käsitysten mukaan käsitteiden välille on
mahdollista tehdä eroa tasojen kautta: Aikuisohjaus nähtiin strategisena yläkäsitteenä,
kun taas aikuisten ohjaus konkreettisena toimintana. Käsitteiden välistä eroa tehtiin
myös yksilö- ja ryhmänäkökulman perusteella. Aikuisohjaus katsottiin olevan
yksilöohjausta ja aikuisten ohjaus ryhmäohjausta. Tutkimustulokset osoittavat, että
käsitteiden tarkemmalle analysoinnille on tarvetta.
...


Alternative title
Ohjaus- ja neuvontatyön parissa työskentelevien käsityksiä aikuisuuden tuomista erityispiirteistä ohjaukseenKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aikuisuus nuorten kokemana : nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena
Jokinen, Veera (2015)Jokinen, Veera. 2015. Aikuisuus nuorten kokemana. Nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän ... -
"Hei tää ei oo nyt ihan mun alaa, mut mä yritän parhaani" : oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa
Järvenpää, Kristiina (2016)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppimisvaikeuksia ja voimavaratekijöitä nuor- ten aikuisten haastatteluissa. Käytetty haastatteluaineisto on osa Kuntoutussää- tiössä vuosina 2006–2010 toteutetun Opi oppimaan -projektin ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
Ohjauksen haasteita aikuisten maahanmuuttajien koulutuksessa
Raunio, Pirjo (2007)