Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeinonen, Loviisa
dc.date.accessioned2013-03-25T11:33:56Z
dc.date.available2013-03-25T11:33:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257145
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41110
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää hyvän ryhmäliikunnanohjaajan ominai-suuksia Killerin liikuntakeskuksen asiakkaiden mielestä sekä asiakkaan oman taustan yhteyttä hyvän ryhmäliikunnanohjaajan ominaisuuksien arvioimiseen. Tutkimukseen osallistui 186 Killerin liikuntakeskuksen ryhmäliikunta- asiakasta. Vastaajien keski-ikä oli 34.8 vuotta. Suurin osa vastaajista (89 %) harrasti ryhmäliikuntaa 1 – 4 kertaa vii-kossa ja suurin osa asiakkaista (53%) oli harrastanut ryhmäliikuntaa yli 2 vuotta. Asiak-kaat vastasivat kyselyyn liikuntakeskuksessa oman aikataulunsa mukaisesti ja halukkaat saivat osallistua myös arvontaan erillisellä arvontalipukkeella. Tarkastelin aineistoa aluksi faktorianalyysin (pääakselianalyysi) avulla. Faktorianalyy-sin perusteella muodostin 6 summamuuttujaa, joille löytyi myös sisällöllinen yhteneväi-syys. Summamuuttujat olivat nimeltään ohjaajan vuorovaikutus, ohjaajan persoonalli-suus, ohjaajan asenne, ohjeistus, ohjaajan tekniikka ja tekniikan käyttö sekä tunnin suunnittelu. Summamuuttujien Cronbachin alfakertoimet vaihtelivat välillä .57-.71. Oh-jaajan ominaisuuksia kuvaavat summamuuttujat olivat kaikki keskenään positiivisesti yhteydessä toisiinsa. Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla tarkastelin asiakkaan taustan yhte-yttä hyvän ryhmäliikunnanohjaajan ominaisuuksien arviointiin. Mitä vanhempi asiakas oli ja mitä kauemmin hän oli ryhmäliikuntaa harrastanut, sitä tärkeämpänä hän piti tun-nin suunnittelua. Samaten mitä useammin viikossa asiakas harrasti ryhmäliikuntaa, sitä tärkeämpänä hän piti sekä ohjaajan asennetta että tunnin suunnittelua. Tarkastelin asiakkaan taustan yhteyttä hyvän ryhmäliikunnanohjaajan ominaisuuksien arviointiin myös 2- suuntaisen varianssianalyysin avulla. Mitä vanhempi asiakas oli ja mitä useammin hän harrasti ryhmäliikuntaa, sitä tärkeämmäksi hän arvioi ohjaajan asen-teen. Yhdysvaikutus löytyi muuttujien asiakkaan ikä sekä ryhmäliikuntaharrastuksen useus välille arvioitaessa tunnin suunnittelun merkitystä. Harvemmin ryhmäliikuntaa harrastavat arvioivat tunnin suunnittelun sitä tärkeämmäksi, mitä vanhempi asiakas oli. Sitä mukaa, kun ryhmäliikuntaharrastuksen useus lisääntyi, arvioivat tunnin suunnitte-lun tärkeimmäksi aina vain nuoremmat vastaajat. Malli selitti 43% tunnin suunnittelu – summamuuttujan vaihtelusta.fi
dc.format.extent57 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherKillerin liikuntakeskus
dc.subject.otherryhmäliikunta
dc.titleKillerin liikuntakeskuksen asiakkaiden oman taustan yhteys heidän arvioihinsa hyvästä ryhmäliikunnanohjaajasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303251371
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2013-03-25T11:33:56Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysosanallinen viestintä
dc.subject.ysosanaton viestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysomotivointi
dc.subject.ysoliikunnanohjaajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright