Osaamisen tunnistamisen ohjaus : etnografinen tutkimus ohjausprosessista ja ohjauksen rooleista työhönvalmennuskontekstissa
TIIVISTELMÄ
Erkkilä Eeva ja Valve Ella. OSAAMISEN TUNNISTAMISEN OHJAUS. Etnografinen
tutkimus ohjausprosessista ja ohjauksen rooleista työhönvalmennuskontekstissa.
Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden
laitos, 2013. 99 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen aihe on ohjaus. Ohjausprosessia, ohjauksessa esiintyviä rooleja
sekä osaamisen tunnistamisen ohjausta on tutkittu työhönvalmennuskontekstissa aineistolähtöisesti etnografisella tutkimusmenetelmällä. Etnografia on laadullinen tutkimusmetodi, jota käytetään silloin, kun halutaan paljastaa ja jäsentää arkista toimintaa sekä yhteisössä vallitsevia arvoja ja uskomuksia. Tutkimuksen aihetta – ohjausta ja osaamisen tunnistamista – on tutkittu työyhteisön arjessa. Tutkimuksen kohteena on ollut ohjaajien ja asiakkaiden välinen vuorovaikutus. Aineisto on kerätty havainnoimalla ohjaustapaamisia sekä keskustelemalla jokaisen ohjaajan kanssa henkilökohtaisesti.
Löydöksissä ohjausprosessin vaiheet, luottamuksen rakentaminen, motivointi, aktivointi
ja valmennus, sekä ohjausprosessia rajaavat reunaehdot, asiakaslähtöisyys ja ohjaaja
prosessin haltijana, esitellään yksityiskohtaisesti. Ohjausprosessin tavoite on asiakasprofiili, joka täydentyy ohjausprosessin vaiheiden aikana, kun ohjaaja saa asiakkaasta uutta tietoa ja asiakas oppii itsestänsä. Asiakasprofiili on aluksi ohjaajan työkalu, mutta prosessin kuluessa ja sen jälkeen se jää ennen kaikkea asiakkaalle henkiseksi pääomaksi, työllistymisen työkaluksi. Ohjauksen vaihtuvat roolit, ajattelun apuväline, kanssakulkija, motivoija, aktivoija, neuvoja ja valmentaja, kuvaavat ohjaajien tapoja tehdä ohjaustyötä. Kaikilla rooleilla on sama päämäärä, asiakkaan työllistymisen edistäminen, mutta eri roolien kuvaukset ilmentävät, miten ohjaaja vastaa asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Osaamisen tunnistaminen on työllistymisen edellytys ja tästä syystä yksi ohjauksen päämääristä. Ohjaajat ohjaavat asiakkaita osaamisensa tunnistamiseen eri rooleilla.
Löydösten yhteydessä esitellään valitut teoriat. Ohjauksen kaaosteoria ja elämänsuunnittelun interventiomalli kuvaavat maailmaa ja ihmistä perustavasti käsittämättöminä, ennakoimattomina ja muuttuvina. Ohjaajan tehtävä on auttaa asiakasta hyväksymään vaikutusmahdollisuuksiensa rajallisuus ja yhdessä asiakkaan kanssa kehittää keinoja, joiden avulla asiakas voi oppia hyötymään elämän monimutkaisuudesta ja kokemaan se
merkityksellisenä.
...
Alternative title
Etnografinen tutkimus ohjausprosessista ja ohjauksen rooleista työhönvalmennuskontekstissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ohjauksen kirjaaminen : tyypin 2 diabetespotilaiden omahoito ja osaaminen potilasasiakirjoissa
Järvinen, Sari (University of Jyväskylä, 2017)The purpose of this study was to describe the contents of type 2 diabetes patient self-management counselling documentation, how counselling of self- management appeared in various content areas and how patients’ ... -
Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
Huhtanen, Päivi (2011)Ohjausalalla on herätty sosiaalisen median ja verkko-ohjauksen tutkimukseen. Tutkimuksen tarve onkin ilmeinen sillä, jos ohjaus haluaa olla ihmisten elämän kannalta relevanttia, tulee sen olla valmis muuttumaan ja mukautumaan ... -
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017) -
Kokemukset ja opettajien väliset erot osaamisen tunnistamisen kehittämisessä : sisäisen yrittäjyyden, psykologisen omistajuuden ja työn ilon näkökulma
Niemelä, Raija-Helena (University of Jyväskylä, 2013) -
Projektioppimisen ohjauksen ongelmatilanteet
Kuokkanen, Marjo-Riitta (2001)