Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011
Suomalaisten alkoholin kulutus on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisääntyneen kulutuksen myötä myös alkoholihaitat ovat kasvaneet. Tipaton tammikuu on viestintään perustuva, alkoholinkäytön hallintaan tähtäävä kampanja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sanomalehtien antamaa kuvaa Tipattomasta tammikuusta; kuka sitä lehtiteksteissä määrittää ja miten Tipattoman tammikuun lehtikirjoittelu tukee sille asetettua tavoitetta, alkoholinkäytön omaehtoista hallintaa. Aineisto koostui vuosien 2006-2011 aikana kerätyistä, viiden sanomalehden Tipattomasta tammikuusta kertovista jutuista (n=235). Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja käyttämällä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan Tipaton tammikuu kuvattiin kevyenä ja viihteellisenä, ei kovinkaan vakavasti otettavana ilmiönä. Lehtitekstien pääasiallinen puhuja oli toimittaja, mutta myös asiantuntijat, julkisuuden henkilöt ja tipatonta kuukautta viettävät tavalliset kansalaiset pääsivät ääneen. Tipatonta tammikuuta argumentoitiin useimmiten alkoholisairauksilla, mutta myös osana suurempaa elämäntaparemonttia. Tipattoman tammikuun tavoitteeseen, alkoholin omaehtoiseen hallintaan suhtauduttiin pääasiassa neutraalisti.
Tulokset osoittavat alkoholin olevan mediassa ristiriitainen aihe. Alkoholihaitat tunnustetaan, mutta alkoholinkäytön katsotaan kuuluvan olennaisena osana suomalaiseen kulttuuriin. Tuloksia voidaan hyödyntää alkoholin vähentämiseen suunnattujen kampanjoiden tai hankkeiden suunnittelussa.
...
The alcohol consumption of Finns has increased significantly during the last decades. Subsequent to the increased consumption also the harms of alcohol have been growing. The Dropless January (a month without alcohol) is a campaign based on communication. The target of the campaign is to promote self-motivated managing of alcohol use. The purpose of this study was to examine, what kind of picture the newspaper texts form of The Dropless January, who defines it and whether the writing supports the target of the campaign. The research material consisted of clippings (n=235) concerning The Dropless January in five Finnish newspapers. The clippings were collected during the years 2006-2011. The material was analyzed by using classification and content analysis.
According the results The Dropless January was shown as an entertaining phenomenon. Mainly the speaker was a journalist, but also health experts, celebrities and common citizens defined the dropless month. Usually the main argument in favor of The Dropless January concerned alcohol related diseases. Sometimes it was also mentioned as a part of larger change of lifestyle. The main goal of the campaign, the self-motivated management of alcohol use, was mainly represented neutral.
The results show alcohol being a controversial subject in the media. The problems caused by alcohol are commonly acknowledged, but the use of alcohol is seen as a essential part of Finnish culture. The results can be utilized when planning campaigns and projects concerning the reduction of alcohol consumption.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Ranta, Emma (2015)Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ... -
Digital corporate communication and visual communication
Valentini, Chiara; Murtarelli, Grazia (Edward Elgar, 2023)Images have always played an important role in human-to-human communications. Today many images are digital; they are created in and distributed through digital media. As a result, image-based apps have increased in ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Facebook content marketing for Finnish plant-based protein producers
Ivanova, Ekaterina (2021)In Finland, the consumption of plant-based protein products has been increasing. Despite a wide choice of imported plant-based protein products in supermarkets, Finns tend to favor local brands. Moreover, Finnish plant-based ...