University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tipaton tammikuu : lehdistökirjoittelun sisällön analyysi viidestä sanomalehdestä vuosilta 2006-2011

Thumbnail
View/Open
8.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puska, Arja
Date
2012
Discipline
TerveyskasvatusHealth Education

 
Suomalaisten alkoholin kulutus on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisääntyneen kulutuksen myötä myös alkoholihaitat ovat kasvaneet. Tipaton tammikuu on viestintään perustuva, alkoholinkäytön hallintaan tähtäävä kampanja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sanomalehtien antamaa kuvaa Tipattomasta tammikuusta; kuka sitä lehtiteksteissä määrittää ja miten Tipattoman tammikuun lehtikirjoittelu tukee sille asetettua tavoitetta, alkoholinkäytön omaehtoista hallintaa. Aineisto koostui vuosien 2006-2011 aikana kerätyistä, viiden sanomalehden Tipattomasta tammikuusta kertovista jutuista (n=235). Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja käyttämällä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan Tipaton tammikuu kuvattiin kevyenä ja viihteellisenä, ei kovinkaan vakavasti otettavana ilmiönä. Lehtitekstien pääasiallinen puhuja oli toimittaja, mutta myös asiantuntijat, julkisuuden henkilöt ja tipatonta kuukautta viettävät tavalliset kansalaiset pääsivät ääneen. Tipatonta tammikuuta argumentoitiin useimmiten alkoholisairauksilla, mutta myös osana suurempaa elämäntaparemonttia. Tipattoman tammikuun tavoitteeseen, alkoholin omaehtoiseen hallintaan suhtauduttiin pääasiassa neutraalisti. Tulokset osoittavat alkoholin olevan mediassa ristiriitainen aihe. Alkoholihaitat tunnustetaan, mutta alkoholinkäytön katsotaan kuuluvan olennaisena osana suomalaiseen kulttuuriin. Tuloksia voidaan hyödyntää alkoholin vähentämiseen suunnattujen kampanjoiden tai hankkeiden suunnittelussa. ...
 
The alcohol consumption of Finns has increased significantly during the last decades. Subsequent to the increased consumption also the harms of alcohol have been growing. The Dropless January (a month without alcohol) is a campaign based on communication. The target of the campaign is to promote self-motivated managing of alcohol use. The purpose of this study was to examine, what kind of picture the newspaper texts form of The Dropless January, who defines it and whether the writing supports the target of the campaign. The research material consisted of clippings (n=235) concerning The Dropless January in five Finnish newspapers. The clippings were collected during the years 2006-2011. The material was analyzed by using classification and content analysis. According the results The Dropless January was shown as an entertaining phenomenon. Mainly the speaker was a journalist, but also health experts, celebrities and common citizens defined the dropless month. Usually the main argument in favor of The Dropless January concerned alcohol related diseases. Sometimes it was also mentioned as a part of larger change of lifestyle. The main goal of the campaign, the self-motivated management of alcohol use, was mainly represented neutral. The results show alcohol being a controversial subject in the media. The problems caused by alcohol are commonly acknowledged, but the use of alcohol is seen as a essential part of Finnish culture. The results can be utilized when planning campaigns and projects concerning the reduction of alcohol consumption. ...
 
Keywords
alkoholi sosiaalinen markkinointi viestintäkampaja terveysviestintä alkoholinkäyttö alkoholikulttuuri viestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302061177

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin 

    Pekkarinen, Mira (2020)
    Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ...
  • Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen 

    Ranta, Emma (2015)
    Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ...
  • Facebook content marketing for Finnish plant-based protein producers 

    Ivanova, Ekaterina (2021)
    In Finland, the consumption of plant-based protein products has been increasing. Despite a wide choice of imported plant-based protein products in supermarkets, Finns tend to favor local brands. Moreover, Finnish plant-based ...
  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • Social Media for Universities’ Strategic Communication : How Nigerian universities use Facebook 

    Olaleye, Sunday; Ukpabi, Dandison; Mogaji Emmanuel (Routledge, 2020)
    A university has many stakeholders with varying interests and commitments. Several studies have examined modes and methods of HEIs communication with stakeholders. To the best of our knowledge, it is not evident in the ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre