University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Lisensiaatintyöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Lisensiaatintyöt > View Item

Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa

Thumbnail
View/Open
4.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kilpelä, Kanerva
Date
2012
Discipline
Nykykulttuurin tutkimusContemporary Culture

 
Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmiin ja tulevaisuuden koulutusstrategioihin on kohdistettu yhä suurempia opiskelijan mediatietoja ja -taitoja koskevia odotuksia, mutta käytännön toimintamallit näiden toteuttamiselle puuttuvat. Tutkimuksessa lähestytään ammatillisen oppimisen kenttää sekä opettajien käytänteiden että opiskelijoiden oppimisen näkökulmista ja pyritään näin löytämään keinoja, joilla voitaisiin edistää mediakasvatuksen hyödyntämistä ammatillisen opetuksen kontekstissa. Tutkimusaihetta käsitellään toimintatutkimuksellisella otteella, jonka ensimmäisessä syklissä analysoidaan tapausoppilaitoksen ammatillisten opettajien näkemyksiä ja asenteita mediakasvatukseen.Tutkimuksen toinen sykli koostuu toimintatutkimuksellisesta mediakasvatuskokeilusta, joka toteutettiin kone- ja metallialan opintoalalla. Teemaa käsitellään kuvailevasti, mutta myös emansipatorisesti ja praktisesti, pyrkien ymmärtämään ja muuttamaan toimintatapoja. Asennekuvausten ja käytännön kokeilun pohjalta tutkimuksessa pyritään linjaamaan, miten medialukutaidot ja mediakasvatus toimivat osana nuorten ammatillista oppimista ja koulutusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mediakasvatus olisi integroitavissa ammatilliseen koulutukseen. Opetuskokeilu antaa viitteitä siitä, että median mukaan ottaminen ammatilliseen opetukseen tuottaa opiskelijoille merkityksellisiä kokemuksia, jotka voivat osaltaan lisätä oppimista ja opiskelun mielekkyyttä. Suurimmiksi haasteiksi mediankasvatuksen mukaan ottamiselle ammatilliseen koulutukseen nousivat tutkimuksessa opettajien asenteet ja niiden perustana olevat oppimisen paradigmat. Kyselyaineisto osoitti, että mediapedagogisia menetelmiä käytettiin tapausoppilaitoksessa vähän. Suurimmaksi esteeksi opettajat näkivät vähäisen koulutuksen mediakasvatukseen, ajan puutteen ja välineellisten resurssien puutteen. Kysely osoitti myös, että ammatillisen koulutuksen opettajat usein näkevät opetus- ja oppimistapahtuman kognitiivisen ja behavioristisen orientaation kautta. Keskeistä olisikin saada koulutusta opettamisen ja oppimisen erilaisiin metodologisiin mahdollisuuksiin. Tämän haasteen ratkaisussa olisi ensisijaisen tärkeätä, että oppilaitokset pohtisivat aktiivisemmin median opetuskäyttöstrategiaansa ja sitä kautta kouluttaisivat ja rohkaisisivat opettajia monipuolisimpiin pedagogisiin valintoihin. ...
Keywords
mediakasvatus medialukutaito ammatillinen koulutus opetuskokeilu metalliala mediakulttuuri opetuskokeilut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301251114

Metadata
Show full item record
Collections
  • Lisensiaatintyöt [490]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien nuorten yrittäjyysintentio Päijät-Hämeessä 

    Laisi, Kaarina; Liimatainen, Inkeri (2004)
  • Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa 

    Seppälä, Milla (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ...
  • Motivaatio ammatillisessa koulutuksessa 

    Talviniitty, Tia (2015)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin nuorten koulumotivaatioon vaikuttavia tekijöitä ammatillisessa koulutuksessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, mitä yksittäiset opettajat ja kouluorganisaatio voivat tehdä ammatillisessa ...
  • Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä 

    Öhman, Anne (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. ...
  • Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma 

    Romakkaniemi, Tero (2013)
    TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre