Mediakasvatus nuorten ammatillisessa koulutuksessa : tapaustutkimus keskisuuressa ammattioppilaitoksessa
Ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmiin ja tulevaisuuden koulutusstrategioihin on kohdistettu yhä suurempia opiskelijan mediatietoja ja -taitoja koskevia odotuksia, mutta käytännön toimintamallit näiden toteuttamiselle puuttuvat. Tutkimuksessa lähestytään ammatillisen oppimisen kenttää sekä opettajien käytänteiden että opiskelijoiden oppimisen näkökulmista ja pyritään näin löytämään keinoja, joilla voitaisiin edistää mediakasvatuksen hyödyntämistä ammatillisen opetuksen kontekstissa.
Tutkimusaihetta käsitellään toimintatutkimuksellisella otteella, jonka ensimmäisessä syklissä
analysoidaan tapausoppilaitoksen ammatillisten opettajien näkemyksiä ja asenteita mediakasvatukseen.Tutkimuksen toinen sykli koostuu toimintatutkimuksellisesta mediakasvatuskokeilusta, joka toteutettiin kone- ja metallialan opintoalalla. Teemaa käsitellään kuvailevasti, mutta myös emansipatorisesti ja praktisesti, pyrkien ymmärtämään ja muuttamaan toimintatapoja. Asennekuvausten ja käytännön kokeilun pohjalta tutkimuksessa pyritään linjaamaan, miten medialukutaidot ja mediakasvatus toimivat osana nuorten ammatillista oppimista ja koulutusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mediakasvatus olisi integroitavissa ammatilliseen koulutukseen. Opetuskokeilu antaa viitteitä siitä, että median mukaan ottaminen ammatilliseen opetukseen tuottaa opiskelijoille merkityksellisiä kokemuksia, jotka voivat osaltaan lisätä oppimista ja opiskelun mielekkyyttä. Suurimmiksi haasteiksi mediankasvatuksen mukaan ottamiselle ammatilliseen koulutukseen nousivat tutkimuksessa opettajien asenteet ja niiden perustana olevat oppimisen paradigmat. Kyselyaineisto osoitti, että mediapedagogisia menetelmiä käytettiin tapausoppilaitoksessa vähän. Suurimmaksi esteeksi opettajat näkivät vähäisen koulutuksen mediakasvatukseen, ajan puutteen ja välineellisten resurssien puutteen. Kysely osoitti myös, että ammatillisen koulutuksen opettajat usein näkevät opetus- ja
oppimistapahtuman kognitiivisen ja behavioristisen orientaation kautta. Keskeistä olisikin saada koulutusta opettamisen ja oppimisen erilaisiin metodologisiin mahdollisuuksiin. Tämän haasteen ratkaisussa olisi ensisijaisen tärkeätä, että oppilaitokset pohtisivat aktiivisemmin median opetuskäyttöstrategiaansa ja sitä kautta kouluttaisivat ja rohkaisisivat opettajia monipuolisimpiin pedagogisiin valintoihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Lisensiaatintyöt [514]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien nuorten yrittäjyysintentio Päijät-Hämeessä
Laisi, Kaarina; Liimatainen, Inkeri (2004) -
Aikuisten opiskelumahdollisuudet ja järjestäjäverkko toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Raivola, Reijo; Heikkinen, Anja; Kauppi, Antti; Nuotio, Pirjo; Oulasvirta, Lasse; Rinne, Risto; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006) -
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Seppälä, Milla (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ... -
Motivaatio ammatillisessa koulutuksessa
Talviniitty, Tia (2015)Tässä tutkimuksessa selvitettiin nuorten koulumotivaatioon vaikuttavia tekijöitä ammatillisessa koulutuksessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, mitä yksittäiset opettajat ja kouluorganisaatio voivat tehdä ammatillisessa ... -
Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
Öhman, Anne (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. ...