Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
Päivämäärä
2012Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kokemuksia englannin opiskelusta. Oppijoiden kokemuksia tarkasteltiin kielenopiskelun affektiivisten tekijöiden eli motivaation, asenteiden, kieliminän ja kielijännityksen osalta sekä siten, kuinka monikielisyys on läsnä englannin opiskelussa. Oppijoiden kokemuksia taustoitettiin opettajien näkökulmalla monikielisten oppijoiden englannin opetukseen. Tutkimuksella tavoiteltiin ymmärrystä monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden englannin opiskelusta, jotta vieraan kielen opetusta voitaisiin kehittää kasvavalle maahanmuuttajatataustaisten oppijoiden joukolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto koostui seitsemän oppijan ja kolmen englannin opettajan haastatteluista. Haastatellut oppijat olivat 5- ja 6-luokkalaisia, joko ensimmäisen tai toisen polven maahanmuuttajia, joiden äidinkieli ja kotikieli oli suomen sijaan tai sen ohella jokin muu kieli. Lisäksi aineistoon kuuluivat taustatietolomakkeet oppijoiden kielitaidosta ja maahanmuuttotaustasta ja suomi toisena kielenä -opettajan arviot oppijoiden suomen kielen tasosta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat oppijoiden olevan motivoituneita ja positiivisesti asennoituneita englannin opiskeluun. He käyttivät englannin opiskelussa myös strategioita, joista luottamus kielenoppimiseen näyttäytyi merkittävimpänä. Oppijat, joille suomen kieli aiheutti jännitystä ja ymmärrysvaikeuksia halusivat eniten käyttää äidinkieltään englannin opiskelussa, koska heille äidinkieli toimi ymmärryksen kielenä. Kaikki oppijat kokivat monikielisyyden hyödyksi englannin opiskelussa, mutta mainitsivat käytännön hyötyinä lähinnä sanojen samanlaisuuden osaamissaan kielissä tai samojen sanojen tai sanaluokkien opiskelun eri kielten tunneilla. Muutoin oppijat kokivat eri kielten opiskelun toisistaan erillisinä. Opettajat suhtautuivat myönteisesti oppijoiden monikielisyyteen, mutta eivät maininneet oppijoiden tukemisesta monikielisyyden hyödyntämisessä. Tulosten pohjalta havaitaan, että monikielisyyden ja kielenoppimiskokemuksen laajempi hyödyntäminen englannin opiskelussa vaatii ohjausta. Tämä edellyttää opettajan tietoisuutta oppijoiden kielitaustoista sekä
maahanmuuttajataustaisen oppijan kieltenopettajien välistä yhteistyötä.
...
The aim of this study was to describe the experiences of multilingual immigrant learners in learning English as a foreign language. The study mainly examined affective factors such as motivation, attitudes, second language self and language anxiety as well as the realization of multilingualism in the learners’ experiences. Teaching English to multilingual learners was also viewed from teachers’ perspective. The study was motivated by the challenge posed to foreign language teaching by the constantly increasing number of multilingual learners in Finnish basic education and the need to apply foreign language education to meet these students’ needs. The present study was conducted as a qualitative case study by using semi-structured interviews. The data consisted of seven learners’ and three English teachers’ interviews. The learners were 5th and 6th graders with an immigrant background, whose mother tongue was other than Finnish. In addition to the interviews, the data included background information forms about the learners’ immigration and language learning history and Finnish as a second language teachers’ evaluations of the learners’ language skills in Finnish. The data was analyzed using qualitative content analysis. The results showed that the learners were motivated to learn English and had positive attitudes to learning the language. They used various learning strategies of which confidence in their language learning abilities stood out as the most significant. Learners who experienced anxiety and difficulties in understanding Finnish were the most keen to use their mother tongue when learning English, because they needed it for translation. All learners felt that multilingualism was beneficial to learning English. However, the only concrete advantages they mentioned were similar words in the languages they knew and same words or word classes learned in different language lessons. They saw no other links between their language studies. Teachers viewed learners’ multilingualism positively, but did not mention the need to support them in relying on their multilingual language skills and experience. The results suggest that learners need guidance and support to exploit the potential resources of their multilingualism. This, however, requires teachers’ awareness of learners’ linguistic background and collaboration between language teachers.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajat vieraan kielen oppijoina: monikielisen oppilaan kielirepertuaarin tunnistaminen ja hyödyntäminen vieraan kielen oppitunnilla
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2014)Multilingualism and its eQ ect on language learning and teaching have been widely studied from the point of view of + rst languages, but multilingualism as a resource in foreign language learning/teaching has been largely ... -
Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa : tapaustutkimus alakoulun englannin tunneista oppilaiden kokemana
Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna (2007) -
Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
Valta, Sofia (2012)Valta, Sofia 2012. ”Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa”. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 91 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksen ... -
Föreställningar och uppfattningar om invandrarelevernas inlärning av svenska och engelska i finsk grundskola
Lemmetty, Satu (2011)Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus on selvittää opettajien käsityksiä ja uskomuksia maahanmuuttajaoppilaista englannin ja ruotsin kielten oppijoina sekä maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä omasta vieraiden kielten ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.