Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
Draamakasvatuksessa oppiminen tapahtuu prosessina kokemusten ja toiminnan kautta. Sen
vahvuus kielten opetuksen oppikirjoissa on yleensä tehtävinä, jotka tarjoavat valmiiksi
kirjoitettuja vuoropuheluita. Kielen oppimisen kannalta sujuvan, normaalin kielenkäytön opetus on tärkeää ja draama antaa sille mahdollisuuden. Oppilaat tarvitsevat kaiken muun ohella mahdollisuuksia käyttää vierasta kieltä uusissa tilanteissa ja tehdä se tavalla, jolla he pystyvät itse luomaan kommunikointinsa ilman tarkkoja repliikkejä.
Tämä oppimateriaali perustuu draamakasvatuksen hyötyihin, jotka on mahdollista sisällyttää kielten opetukseen ja joita muut metodit eivät tarjoa. Oppimateriaali pyrkii tuomaan kielen tunneille vaihtelua mielenkiintoisella tavalla todentuntuisilla tilanteilla sekä roolityöskentelyllä. Tehtävien tarkoitus on antaa oppilaille mahdollisuus luoda omat keskustelunsa ja käyttää kaikkia mahdollisia keinoja kommunikoidakseen haluamansa viestit ymmärrettävästi perille. Oppilaat saavat myös mahdollisuuden kokea erilaisia tilanteita turvallisesti luokkaympäristössä.
Kyseinen oppimateriaali on suunnattu lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tehtävät eivät ole tarkoitettu millekään tietylle suulliselle kurssille, koska draama ei oppimismetodina sovellu, jokaiselle oppilaalle. Siitä syystä tämä opetusmateriaali on tarkoitettu käytettäväksi normaalin opetuksen ohella. Oppimateriaalia ei ole testattu käytännössä kuin muutaman tehtävän kohdalla, mutta jo ne kertovat draaman tuovan kielen opetukseen toimivaa vaihtelua.
Materiaalipaketti koostuu eri matkoista niin ajassa kuin paikassa. Jokaisen tehtävän pituus on yhden 45 minuutin oppitunnin verran, lukuunottamatta yhtä tehtävää, joka vaatii kaksoistunnin. Tehtävät ovat jaoteltu sisällöltään helpommasta vaikeaan, mutta ei kielenkäytön suhteen vaan tehtävien tarjoamien eri tilanteiden moraalisten ja eettisten haasteiden vuoksi. Tehtävien avulla oppilaat pääsevät käyttämään kieltään normaalissa keskustelussa, tutustumaan itseensä ja toisiinsa paremmin sekä kokemaan tilanteita, joita tavallisessa elämässä ei tule eteen tai joita on hankala kohdata turvallisesti.
...
Alternative title
Drama in education in practising fluency for upper secondary school English studentsKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...