dc.contributor.author | Huhtala, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2012-10-11T06:49:37Z | |
dc.date.available | 2012-10-11T06:49:37Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1232211 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39955 | |
dc.description.abstract | Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten
englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät
englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään englantia puhuviin ja
heidän maidensa kulttuurien opettamiseen vieraskielisten puhujien ollessa pienessä
sivuroolissa. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että oppilaat tulevat käyttämään
englantia enimmäkseen juuri toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia ilmiötä nimeltä Englanti Lingua Francana
(ELF) ja kuinka sitä voitaisiin opettaa suomalaisessa peruskoulussa yläasteen
valinnaisella kurssilla. Tutkielma on opetusmateriaalipaketti, jonka ensimmäinen osa
esittelee teoriaa ja aikaisempia tutkimuksia ELF:n alueelta ja toinen osio koostuu
opetusmateriaalipaketista, joka on suunniteltu suomalaisen peruskoulun englannin
kurssille tätä teoriapohjaa apuna käyttäen. Tämä opetusmateriaali antaa oppilaille
valmiudet toimia kansainvälisessä ympäristössä käyttäen englantia yhteisenä kielenä.
Opetuksen kannalta keskeistä ELF:ssä on, että syntyperäisten puhujien taso ei ole
enää päämäärä, joka kielitaidossa on tavoitteena saavuttaa vaan keskeistä on kyky
toimia kansainvälisessä kielellisessä ympäristössä, jossa puhujilla on erilaisia
aksentteja ja vaihtelevia kompetenssitasoja. Tällaisia tavoitteita onkin jo esimerkiksi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, mutta nykyisissä
opetusmateriaaleissa painopiste on yhtä natiivipuhujissa. ELF:n ideologia sopii siis
hyvin myös suomalaisen peruskoulun arvoihin, mutta opetusmateriaaleja on vielä
vähän tarjolla. Tämä tutkielma tarjoaa erään vaihtoehdon ELF:n opetuksen avuksi.
Lisää tutkimustietoa tarvitaan kuitenkin yhä, sillä vaikka joitakin kuvauksia ELF:n
rakenteesta onkin jo saatavilla, aihetta pedagogisesta näkökulmasta käsittelevät
tutkimukset ovat kuitenkin vielä harvinaisia. | fi |
dc.format.extent | 51, 51 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | English as a Lingua Franca. material package. attitude change. communicative language teaching | |
dc.title | English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201210112655 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2012-10-11T06:49:38Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lingua franca | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |