Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEskelinen-Fingerroos, Miia
dc.date.accessioned2012-10-10T09:07:52Z
dc.date.available2012-10-10T09:07:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1232120
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39948
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka PARAS –hankkeen kautta toteutetut kuntaliitokset vaikuttavat suomalaisen kuntakentän demokratiaan ja sen itsehallinnolliseen luonteeseen. Tutkimuksessani selvitän asukaslautakuntien osaa tässä liitosketjussa. Kuntaliitosten myötä myös kuntalaisten mahdollisuudet vaikuttaa oman kuntansa asioiden päätöksentekoon muuttuvat. Tarkoituksena on tarkastella kunnan uutta toimikenttää sekä yhteisöllisessä että poliittis-hallinnollisessa merkityksessä niin, että kunnan monikasvoisuus tulisi esille. Uuden kuntakentän haasteet vaativat kuntia muuttamaan toimintatapojaan ja virkamiesten asema poliittisina toimijoina saattaa vaikuttaa kuntien itsehallinnolliseen mandaattiin. Koska kuntapäättäjät lipuvat kuntakoon kasvaessa kauemmas tavallisesta kuntalaisesta, on uusilla toimielimillä oma paikkansa kunnassa. Yksi tällainen on asukaslautakunta, jonka toimintaa tutkin Nurmossa, joka liittyi Seinäjoen kaupunkiin vuoden 2009 alussa. Tutkimuksessani tuon uudenlaisen näkökulman kuntaliitoksiin sekä demokratiavaatimuksiin suomalaisessa kuntakentässä. Suomalaisen demokratian kivijalkana toimii kuntien itsehallinnollinen asema. Koska tämä asema on tietyillä sektoreilla kyseenalaistettavissa, on kysyttävä miten kehitys saadaan vaihtamaan suuntaa. Tutkimukseni on argumentoiva ja olen käyttänyt työssäni laajasti suomalaisten kunnallisalan tutkijoiden töitä ja pyrkinyt tuomaan käytäntöä mukaan Nurmon asukaslautakunnan jäsenille sekä varajäsenille tekemälläni sähköpostihaastattelulla. Lukiessani tutkimuksia suomalaisen kuntakentän toimivuudesta törmäsin usein vaatimukseen konkreettisen tutkimuksen pulasta, joten halusin tuoda teoreettiseen pohdintaan tätä käytäntöä. Tutkimustulokseni osoittavat, että kuntien on jatkossa tuotava päätöksentekoa lähemmäs kuntalaisia ja uuden paikallisen yhteisöllisyyden on noustava vahvemmin pinnalle, jotta kunnallinen itsehallinto pysyisi legitiiminä jatkossa. Koska kunnallinen äänestysprosentti on laskenut jo useammissa vaaleissa, on asialle tehtävä jotakin. Kuntakokojen kasvaessa kuntalainen kokee päätöksenteon lipuvan hänen sormistaan jonnekin kauas. Tämän kehityksen on loputtava, mikäli tahdomme säilyttää edustuksellisen demokratian. Edustuksellista demokratiaa täydentämään tarjoan suoran demokratian tiukemman määrittelyn mukaista päätöksentekoa, suoraa kansanäänestystä, kunnalliselle päätöksentekotasolle. Uusi, vuorovaikutteinen kunnallinen päätöksenteko on otettava huomioon kuntien toimintaa suunnitellessa. Vanhojen toimintatapojen sijasta on panostettava uuteen, entistä avoimempaan päätöksentekoon joka on ennalta-arvattavaa sekä helposti lähestyttävää.fi
dc.format.extent94 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkuntademokratia
dc.subject.otheritsehallinnollinen periaate
dc.subject.otherPARAS-hanke
dc.subject.otherasukaslautakunta
dc.titleKunnat liitoksessa, kuntademokratia muutoksessa : tutkimus kunnallisen demokratian mahdollisuuksista liitoksen jälkeen
dc.title.alternativeTutkimus kunnallisen demokratian mahdollisuuksista liitoksen jälkeen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201210102647
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.date.updated2012-10-10T09:07:52Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysodemokratia
dc.subject.ysokunnat
dc.subject.ysoitsehallinto
dc.subject.ysokunnallishallinto
dc.subject.ysolähidemokratia
dc.subject.ysosuora demokratia
dc.subject.ysovalta
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot