Empowering tribal women in India : the anti-po(w)erty machine?
Authors
Date
2010Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Empowerment -ajattelu eli voimaantuminen on nykyään osa kansainvälisen
kehitysyhteistyön kaikkia tasoja ja voimaantumis -ideologia ohjaa yhä enenevämmässä
määrin myös paikallistason kehitystyötä. Tämä monitieteinen, laadullinen tutkimus on
toteutettu Intiassa vuonna 2005 ja osittain vuonna 2006. Tutkimus arvioi yhden intialaisen
ei-valtiollisen järjestön toteuttamaa empowerment -koulutusta, jota on tarjottu Bhil -kansan
naisille osana järjestön kylärahasto-ohjelmaa.
Tutkimuksessa pohditaan, millä tavalla voimaantumisaatteen tarpeellisuutta perustellaan ja
millä tavalla se ymmärretään kansalaisyhteiskuntajärjestössä, sekä millä tavalla
voimaantumiskoulutus vaikuttaa bhilnaisten elämään. Tutkimuksessa myös käydään läpi
Bhil -kansan marginaalista asemaa intialaisessa yhteiskunnassa ja Intian valtiollisia
pyrkimyksiä ja lähestymistapaa heimokansojen kehitystyössä.
Tutkimusmetodeina on käytetty osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoituja haastatteluja
ja ryhmäkeskusteluja. Empiirinen aineisto koostuu Rajasthanin maaseutualueilla asuvien
44 bhilnaisen haastattelusta. Lisäksi tutkimukseen on haastateltu kahta järjestön
työntekijää. Tutkimuksen teoreettinen lähestymistapa perustuu Naila Kabeerin (2002)
“voimaantumisen tasoihin” ja Sylvia Chantin (2008) sukupuoliteorioihin “sitoumusten
ja/tai vastuun naisistumisesta”.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että voimaantuminen on illuusio, jonka avulla
heimonaiset saadaan uskomaan rajoittamattomiin elämänvalintoihin. Todellisuudessa
rajoittamattomat elämänvalinnat eivät ole heimonaisten saavutettavissa, koska he elävät
intialaisen yhteiskunnan marginaalissa ja vähemmistönä. Tutkimus osoittaa kuinka kehitys,
johon tutkimuksessa viitataan ‘anti-po(w)erty -koneena’, toimii käytännössä ja millaisia
tahattomia seurauksia se saattaa aiheuttaa.
...
Empowerment has entered all levels of international development and empowerment
ideologies are increasingly guiding local level development work. This multidisciplinary
qualitative research was conducted in India in 2005 and partly in 2006. It
assesses an empowerment training programme targeting Bhil tribal women, organized by
an Indian non-governmental organization (NGO) under their Village Development Fund
programme.
The study discusses how the concept of empowerment is justified and understood in the
NGO, and the impact empowerment training has had on the tribal women’s lives. The
study also discusses tribal women’s marginal status in Indian society and approaches the
government of India has taken for the ‘upliftment of tribal people’.
The data collection methods include participant observation, semi-structured interviews
and group discussions. The empirical data was collected by interviewing 44 Bhil tribal
women living in the rural areas of Rajasthan. In addition, two NGO workers were
interviewed. The theoretical approach of the thesis is based on Naila Kabeer’s “levels of
empowerment” (2002) and on Sylvia Chant’s (2008) gender theories on “feminization of
obligation and/or responsibility”.
The results indicate that empowerment is an illusion in which tribal women are made to
believe in unlimited life choices. In reality, such choices rarely exist for these women,
who belong to marginal and minority groups. The thesis demonstrates how the ‘antipo(
w)erty machine’ functions in action and what kind of unintended consequences it
might produce.
...
Alternative title
Anti-po(w)erty machineKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Making a difference in women's lives? : case study of women's empowerment programme in Rajasthan
Taipale, Jenni (2015)The study is placed in an Indian NGO working for women’s empowerment by the means of informal education, vocational trainings and awareness-raising activities. The goal is to find out to what extent this NGO managed to ... -
Development Cooperation Competence from the Perspective of Finnish Expatriates
Faarinen, Henna (2020)The Thesis contributes to the ongoing discussions on professionalization in third sector in general and in development non-governmental organizations (NGDOs) in particular. This Thesis investigates what this professionalization ... -
Sustainability evaluation of Indian Eco-Village Development -Project
Laitinen, Jaana (2010)The main aim of this study is to examine the sustainability level of an environmental development project called Eco-Village Development that is implemented in India, state of Rajasthan. The project started in 2002 and ... -
Corruption and managing the project cycle : the role of corrupt practices in NGO funding in Pakistan
Lehtonen, Petri (2013)This Master’s thesis research explores the role of corrupt practices in development projects implemented by local NGOs in Pakistan. The intention is not to expose particular cases of corruption, but to study corruption ... -
Towards an authentic North-South NGO Partnership : a case study of the cooperation between Emmaus Helsinki and Yayasan Penghibur
Uusitalo, Sanna (2007)The purpose of this thesis is to explore possibilities for an authentic partnership between development NGOs under the circumstances of material dependency. An authentic partnership signifies an equal, reciprocal ...