Henkilöstön kokemuksia yrityksen yhteiskuntavastuusta
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan henkilöstön kokemuksia yrityksen yhteiskuntavastuusta
kapitalistisen yhteiskunnan muodostamaa taustaa vasten tarkasteltuna. Tutkimuksen
kohdeyrityksenä on yksi Osuuskauppa Keskimaan toimipisteistä, Jyväskylän Sokos. Tutkimusongelmana
on selvittää, miten henkilöstö kokee yhteiskuntavastuun ilmentyvän tutkimuksen
kohdeyrityksessä. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että henkilöstö kokee yrityksen yhteiskuntavastuun neljän
erilaisen kehyksen kautta, joista jokainen tarjoaa erilaisen näkökulman yrityksen yhteiskuntavastuun
tarkasteluun. Turvallisuuden kehys kuvastaa jo nimensä puolesta sitä, miten
henkilöstö kokee yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden ilmentyvän erilaisten turvallisuutta
ja varmuutta tuovien asioiden kautta. Turvallisuuden kehyksessä tuodaan esiin varman
työpaikan, turvallisen työympäristön, toiminnan jatkuvuuden ja toimivan viestinnän merkityksiä
turvallisuuden ja varmuuden tuottajina. Kiinnittymisen kehyksessä yrityksen yhteiskuntavastuullisuus
saa useita erilaisia merkityksiä osaamiseen, hyvinvointiin ja sitoutumiseen
liittyvien asioiden pohjalta. Kaikkia henkilöstön esiin tuomia merkityksiä yhdistää
organisaatioon kiinnittyminen. Sidosryhmäkehyksessä korostuu asiakkuuksien merkitys
työpaikkojen luojana, organisaation toiminnan jatkuvuuden mahdollistajana ja erittäin
merkittävänä organisaation sidosryhmänä, mutta myös paikallisuuden, sponsoroinnin ja
elinvoimaisen ympäristön merkitys. Organisaatiokehyksessä nousee esiin sekä positiivisia
että negatiivisia merkityksiä. Positiivisina merkityksinä esille nostetaan mm. yrityksen
vastuullinen hankintaketju, osuustoiminta, vastuu asiakkuuksista ja vastuullisuus kilpailukeinona.
Negatiivisina merkityksinä esiin nousevat osa-aikaiset työsuhteet, henkilöstön
määrä ja muutokset sekä kiristynyt kilpailu. Organisaatiokehyksessä pyritään tuottamaan
erilaisten positiivisten organisaation vastuullisuutta korostavien merkitysten kautta luottamusta
ja sitä kautta kasvattamaan sitoutumisen mahdollisuutta sekä vahvistamaan sitä.
Negatiiviset merkitykset voidaan nähdä kriittisinä kannanottoina organisaation vastuullista
toimintaa kohtaan, jotka omalta osaltaan suuntaavat organisaation vastuullista toimintaa
haluttuun suuntaan.
Henkilöstön kokemia yhteiskuntavastuun kehyksiä voidaan pitää kapitalismin hengen kaltaisena
organisaation keinona sitouttaa työntekijöitä organisaatioon ja sen toimintaan. Jokainen
yhteiskuntavastuun kehyksistä tuo oman näkökulmansa yrityksen yhteiskuntavastuun
tarkasteluun ja kertoo osaltaan myös siitä, miksi yritys kantaa yhteiskuntavastuuta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Arjen talous : talous, tunteet ja yhteiskunta
Jokivuori, Pertti; Ruuskanen, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Yrityksen henkilöstön käyttö kouluttajina : kokemuksia ASKO Oy:n koulutusprojektista
Meisaari, Merja (1985) -
Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
Narumo, Ronja (2021)Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää ... -
Kapitalismin käsite : Deleuzen ja Guattarin Marx-luenta ja autonomiset liikkeet
Purokuru, Pontus (2014)Tutkielmassa lähestytään kapitalismin käsitettä Gilles Deleuzen ja Félix Guattarin Marx-luennan pohjalta. Pyrin muodostamaan systemaattisen esityksen Deleuzen ja Guattarin kapitalismianalyysista, joka on toiminut yhtenä ... -
Yrittäjät yhteiskunnallisina toimijoina
Möttönen, Tuomas (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2019)Yrittäjyys ei ole muusta yhteiskunnasta erillinen ilmiö. Yrittäjien toimintaedellytykset ovat sidoksissa kulloiseenkin toimintaympäristöön. Eri aikoina yrittäjätoimintaan on suhtauduttu eri tavalla. Yrittäjyyden edistämisestä ...