A Frame of you : characters in graphic novels
Tutkimuksessa pohditaan henkilöhahmojen rakentumista, merkitystä ja ontologiaa sarjakuvan, erityisesti angloamerikkalaisen sarjakuvaromaanin moniulotteisissa merkkiympäristöissä. Ensisijaisena tarkastelupisteenä toimivat lukijan kognitiot: millaisista elementeistä henkilöhahmot rakennetaan, millainen suhde niihin muodostuu ja miten nämä ilmiöt eroavat kirjallisuuden tuottamista rakentelu- ja samastumisprosesseista – kirjallisuuden henkilöhahmoista.
Työ etenee teorioiden vertailusta ja soveltamisesta havainnollistavaan lähilukuun. E.M. Forsterin, W.J.Harveyn, Baruch Hochmanin ja Aleid Fokkeman kirjallisuudentutkimuksen piirissä kehitettyjä henkilöhahmoteorioita tarkastelemalla muodostetaan aluksi mahdollisimman kattava ja käyttökelpoinen käsitys siitä, mitä henkilöhahmolla yleensä tarkoitetaan. Tutkimus hyödyntää erityisesti Hochmanin kehittämää kognitiivista mallia, jonka mukaan henkilöhahmo on yhtäaikaisesti sekä kirjallisen teoksen rakenne että se yksilöllinen, joustava skeema, jonka lukija tästä tekstuaalisesta datasta muodostaa. Tätä henkilöhahmokäsitystä tarkastellaan sitten sarjakuvan erityispiirteiden, esimerkiksi julkaisukäytänteiden, kuvasisällön ja aukkoisen kerrontarakenteen lävitse. Sarjakuvateoreettinen osuus tukeutuu erityisesti Scott McCloudin näkemyksiin sarjakuvan kerrontamekanismeista. Lopuksi havaintoja testataan ja konkretisoidaan kolmen klassikkoaseman saavuttaneen sarjakuvaromaanin Neil Gaimanin The Sandmanin, Alan Mooren ja Dave Gibbonsin Watchmenin sekä Art Spiegelmanin Mausin turvin.
Tarkastelu osoittaa muun muassa, että kuvan ja sanan kaksoiskoodaus ei välttämättä jyrkennä rajaa henkilöhahmon fyysisen todellisuuden ja sisäisen maailman välillä. Päinvastoin, erilaiset merkkijärjestelmät voivat sekoittua sarjakuvissa niin perinpohjaisesti, että eroa ulkoisten, diegeettisesti todellisten piirteiden ja subjektiivisten tai figuratiivisten visualisointien välillä voi olla vaikea nähdä. Kuvan ja sanan yhteistyö on tosin omiaan vahvistamaan henkilöhahmojen koherenssia, mikä onkin sarjakuvien tiimityöskentelyn ja fragmentaarisuuden nimeen vannovassa maailmassa tarpeen. Fragmentaarisuus kääntyy helposti jopa henkilöhahmojen eduksi, sillä se antaa lukijalle runsaasti tilaa osallistua ja samastua hahmojen seikkailuihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A frame of you : construction of characters in graphic novels
Varis, Essi (2013)Tutkielmassa tarkastellaan sarjakuvahahmojen rakentumista monitahoisena semioottis-kognitiivisena prosessina, jossa sarjakuvakielen erilaiset merkit yhdistyvät muista medioista tuttuihin henkilöhahmokonventioihin ja ... -
Alien Overtures : Speculating about Nonhuman Experiences with Comic Book Characters
Varis, Essi (Routledge, 2020)The fourth chapter, “Alien Overtures: Speculating about Nonhuman Experiences with Comic Book Characters”, continues the experiential line of inquiry introduced in the previous chapter but recombines it with the multimodal ... -
The Monster Analogy : Why Fictional Characters are Frankenstein's Monsters
Varis, Essi (Johns Hopkins University Press, 2019)The Unwritten (2009–2015), a Vertigo comics series created by Mike Carey and Peter Gross, demonstrates through metafictional storytelling that all fictional characters share important features with Victor Frankenstein’s ... -
Art Spiegelman (suom. Jukka Snell): Maus
Seppälä, Liisamari (Maailmankirjat, 2023) -
” Wrap up the day, Rose. And sleep. And dream.” : tajunnankuvaus sarjakuvan keinoin Neil Gaimanin sarjakuvaromaanissa The Sandman: The Doll’s House
Matilainen, Moona (2022)Maisterintutkielmassani tarkastelen sitä, kuinka fiktiivisten henkilöhahmojen sisäinen todellisuus representoidaan Neil Gaimanin The Sandman -sarjakuvaromaanisarjan osassa The Doll’s House. Teoreettinen viitekehykseni on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.