Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEloranta, Johanna
dc.contributor.authorHäggman, Janica
dc.date.accessioned2012-09-10T18:22:17Z
dc.date.available2012-09-10T18:22:17Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1231073
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38509
dc.description.abstractTyövoimapulan uhatessa ulkomaista työvoimaa koulutetaan nykyisin Suomessa erityisesti terveydenhoitoalalle esimerkiksi ammattikorkeakoulujen englanninkielisissä koulutusohjelmissa. Suomen kielen opinnot ovat olennainen osa koulutusta etenkin, jos opiskelijoiden toivotaan valmistuttuaan työskentelevän Suomessa. Opetuksen kehittäminen sekä opiskelijoiden että yhteiskunnan tavoitteita tukevaksi on tärkeää, ja sitä voidaan edistää tutkimuksellisella tiedolla. Tässä tutkimuksessa on keskitytty selvittämään hoitoalan suomen alkeisoppijoiden puheen funktioita. Tutkimuksen kohteena on se, millaisia kielellisiä tekoja opiskelijat tekevät terveystarkastusta jäljittelevän puhekokeen aikana. Tarkastelussa ovat erityisesti aineistossa frekventit asiatietojen kysymisen ja antamisen sekä viestinnän säätelyyn liittyvät funktiot sekä ymmärtäminen ja sen ongelmat. Funktioiden luokittelussa on käytetty Yleisten kielitutkintojen perusteissa esiteltyjä kielenkäyttötarkoituksia. Tutkimusaineistona on käytetty suomen puhekokeessa videoituja terveystarkastuskeskusteluja, joissa kussakin on osallisena kaksi suomenoppijaa ja yksi äidinkielinen puhuja. Lisäksi aineistona ovat opiskelijoiden itsearvioinnit koetilanteesta. Videoaineisto on litteroitu, minkä jälkeen on määritelty ja laskettu oppijoiden puheenvuorojen funktiot. Myös natiivin potilaan vuorot on luokiteltu, muttei laskettu. Itsearviointeja on käytetty vertailuaineistona, ja niiden avulla on tehty katsaus opiskelijoiden käsityksiin keskustelujen onnistumisesta. Tulosten perusteella puheen eri funktioita osataan käyttää jo melko varhaisessa kielenoppimisen vaiheessa, vaikkakin yksinkertaista kieltä käyttäen. Tilanteen institutionaalisuus vaikutti suurelta osin käytettyihin funktioihin. Ymmärtämisongelmia ei kasaantunut minkään tietyn funktion ympärille, vaan ongelmat johtuivat oppijoiden puheen osalta lähinnä ääntämisestä ja äidinkielisen osalta puolestaan liian pitkistä tai monimutkaisista vuoroista. Kielellisiin tekoihin voisi opetuksessa kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Perustason kielitaidollakin mahdollisten funktioiden määrä on suuri, ja niiden osalta ammatillisen kielen oppiminen on hyvin mahdollista ennen kuin kielitaidossa on päästy jollekin tietylle tasolle, eli ennen niin sanotun kielellisen kynnystason ylittämistä.
dc.format.extent96 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherammatillinen kielitaito
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.othersuullinen kielitaito
dc.subject.otherterveydenhoito
dc.titlePuheen funktiot alkeisoppijan tuotoksessa : tarkastelussa kakkoskieliset sairaanhoitajaopiskelijat
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209102362
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2012-09-10T18:22:17Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoterveydenhoito
dc.subject.ysoammattikieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright