Jaettuja sankaritarinoita : maahanmuuttajapoikien kirjoittamat rap-tekstit kerronnallista yhteisöllisyyttä tuottamassa
Authors
Date
2009Access restrictions
Pro gradu työssäni tarkastelen yhteisöllisyyden tuottamista maahanmuuttajataustaisten poikien kirjoittamissa
rap-lyriikoissa. Rap-musiikki on laajalle levinnyt musiikkityyli, joka alakulttuurisesta menneisyydestään
huolimatta on tänä päivänä osa myös populaarikulttuuria. Tutkimus pyrkii osallistumaan keskusteluun siitä,
miten tyylilliset muodot voivat toimia yhteisöllisinä toiminnan kenttinä erilaisten merkitysten käsittelylle.
Työni perustuu narratiivis-konstruktionistiseen käsitykseen todellisuudesta. Hahmotan kerronnallisesti
tuotettua tilaa hyödyntäen muun muassa Michel Maffesolin teoriaa tyylin merkityksestä yhteisöllisyyden
tuottamisessa. Kiinnitän käsitteellisen pohdintani Johan Fornäsin käsityksiin merkitysyhteisöjen olemuksesta.
Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, miten yhteisöllisyyden tuottamisessa hyödynnetään kuvitteellisuuden ja
kerronnallisuuden tarjoamia mahdollisuuksia.
Analyysissä on mukana kymmenen eri kappaleen tekstit viideltä eri tekijältä (mukana on myös yksi
kaksijäseninen yhtye). Tulkitsen rap-tekstejä keskittyen niiden kerronnallisiin rakenteisiin ja
merkityssisältöihin. Tekstien analysointimenetelmänä hyödynnän A.J. Greimasin aktanttimallia. Kiinnitän
huomiota myös toimintarooleihin ja niiden vaihteluun aktanttikategorioissa. Näiden perusteella hahmotan
kappaleista kaksi erilaista geneeristä juonikaavaa.
Tutkimuksessani pyrin osoittamaan, että yhteisöllisyyttä tuotetaan tuottamalla tarinaa yhteisöstä. Tarinassa
kerrotaan erilaisista tapahtumista ja hahmoista, jotka seikkailevat kerronnallisessa todellisuudessa. Yhdeksi
tekstien tarinallisia todellisuuksia yhdistäväksi tekijäksi nousee erottautumisen teema. Teeman
hyödyntäminen vaikuttaa olevan keino tukea sankarihahmon uskottavuutta osana kerronnallista todellisuutta.
Muista erottautuminen toimii yhteisöllisyyttä tuottavana ulottuvuutena. Teeman esiin piirtävinä
ominaisuuksina on hyödynnetty muun muassa ihonväriä ja maahanmuuttajuutta.
Tutkimukseni perusteella vaikuttaa siltä, että rap-musiikin kerronnallinen todellisuus tukee muista
erottautumista. Hiphopin genre viestii yhteiskunnallisen toiseuden arvostettavuudesta, ja mahdollistaa sen
käsittelemisen osana geneeristä rakennetta. Nuorisokulttuurien muodot on mahdollista tätä kautta ajatella
vaihtoehtoisina yhteisöllisyyden tuottamisen ja siihen kiinnittymisen kenttinä. Parhaimmillaan hiphopin
genre tarjoaa näköaloja elettyyn todellisuuteen irrottamalla eletyn todellisuden elementtejä osaksi
toisenlaisista todellisuuksista peräisin olevia kertomuksia.
...
Alternative title
Maahanmuuttajapoikien kirjoittamat rap-tekstit kerronnallista yhteisöllisyyttä tuottamassaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kåren Kellari : karhulalaisdisko ja sen yhteisöt 1969-1979
Avelin, Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Maailma-kuoron ensimmäisen polven maahanmuuttajalaulajien kokemuksia kotoutumisprosessista sekä kuorotoiminnan merkityksestä
Taanila, Niklas (2020)Kuorolaulaminen on suosittu harrastus, jonka vaikutuksia ja merkityksiä on tutkittu paljon. Eri tutkimuksissa kuoroharrastuksen on huomattu muun muassa synnyttävän sosiaalista pääomaa, toimivan hyvänä alustana läheisten ... -
Sosiaalityön uudet tuulet : yhteisöllinen puutarhatoiminta hyvinvointia tuottamassa
Ämmälä, Pinja (2022)Sosiaalityössä tarvitaan voimavaraistavia ja eheyttäviä keinoja, joiden avulla pyritään muutokseen asiakkaiden haastavissa elämäntilanteissa. Nämä huomioon ottaen Green Care -toiminta voidaan nähdä yhtenä mahdollisena ... -
Yksintulleen alaikäisen kotoutumisen edistäminen perheryhmäkodissa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koivukari, Virve (2022)Kandidaatintutkielman aiheena oli yksintulleen alaikäisen kotoutumisen edistäminen perheryhmäkodissa. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia yksintulleen alaikäisen lapsen ja nuoren kotoutumisen edistämistä kohti arjen ... -
Oppimisen tukea, yhteisöllisyyttä ja tekstilajien kirjoa : Lukiloki innostaa oppimaan ja opettamaan
Lehtinen, Auli; Luokomaa, Sanna; Mäkinen, Elina; Siiskonen, Tiina; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Äidinkielen opettajain liitto ry, 2020)Nuoret ideoimassa kirjallisuus-vlogia Zoomissa. Tiimi, joka riimittelee räpit someen koko koulun iloksi. Oppilaskunnan uutisvartti kerran viikossa tai luokan yhteinen lukuhetki aamun aluksi. Mikä saa oppilaasi liikkeelle, ...