Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPätsi, Panu
dc.date.accessioned2012-08-31T09:25:45Z
dc.date.available2012-08-31T09:25:45Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224963
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38442
dc.description.abstractTällä tutkimuksella on kolme keskeistä päämäärää: i) tutkia Larry Hickmanin tulkintaa Deweyn teknologiakäsityksestä, jota kutsun Dewey–Hickman-näkökulmaksi teknologiaan (DH-näkökulma), ii) verrata The Quest for Certainty-teoksen (TQCteos) teknologiakäsitystä DH-näkökulmaan, ja iii) tutkia deweylaisen teknologian mahdollisia suhteita kasvatukseen ja siihen liittyviin aiheisiin. DH-näkökulman mukaan teknologia on laajassa merkityksessään järjestelmällistä tutkimusta tekniikoihin, työkaluihin ja muihin artefakteihin. TQC-teos kuvailee teknologiaa luonnon ja sen energioiden hallituksi muokkaamiseksi, jota motivoivat aineellinen mukavuus ja rahallinen hyöty. DH-näkökulman ja TQC-teoksen välillä havaittiin kolme eroa: i) Dewey ei pidä tutkimuksen (inquiry) menetelmää synonyyminä teknologialle, ii) TQC-teos ei yhdistä eksplisiittisesti tekniikkaa ei-kognitiiviseen välineelliseen toimintaan, ja iii) toisin kuin DH-näkökulma, Dewey ei halua täysin irtautua perinteestä, joka yhdistää teknologian ”sovellettuun tieteeseen”. Tämän tutkimuksen mukaan deweylainen koulutus ei ole indoktrinaatiota. Koulutus voidaan nähdä yhtenä teknologian muotona ja teknologiakasvatuksena. Kokeelliseen menetelmään kohdistuva välttelykäyttäytyminen voidaan nähdä teknofobisena, ja filosofia joutuu osallistumaan tämän ”teknologian fobian” lieventämiseen, jos filosofia aikoo hyväksyä TQC-teoksessa sille annetun roolin.
dc.format.extent164 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherDewey, John
dc.subject.otherHickman, Larry
dc.subject.othertekniikan filosofia
dc.subject.otherindoktrinaatio
dc.subject.otherteknofobia
dc.titleTutkimus Dewey-Hickman-näkökulmasta teknologiaan ja sen suhteesta kasvatukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208312297
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2012-08-31T09:25:45Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysopragmatismi
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysotekniikka
dc.subject.ysoteknologiakasvatus
dc.subject.ysomanipulaatio
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot