dc.contributor.author | Pätsi, Panu | |
dc.date.accessioned | 2012-08-31T09:25:45Z | |
dc.date.available | 2012-08-31T09:25:45Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1224963 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38442 | |
dc.description.abstract | Tällä tutkimuksella on kolme keskeistä päämäärää: i) tutkia Larry Hickmanin tulkintaa
Deweyn teknologiakäsityksestä, jota kutsun Dewey–Hickman-näkökulmaksi
teknologiaan (DH-näkökulma), ii) verrata The Quest for Certainty-teoksen (TQCteos)
teknologiakäsitystä DH-näkökulmaan, ja iii) tutkia deweylaisen teknologian
mahdollisia suhteita kasvatukseen ja siihen liittyviin aiheisiin.
DH-näkökulman mukaan teknologia on laajassa merkityksessään järjestelmällistä
tutkimusta tekniikoihin, työkaluihin ja muihin artefakteihin. TQC-teos kuvailee
teknologiaa luonnon ja sen energioiden hallituksi muokkaamiseksi, jota motivoivat
aineellinen mukavuus ja rahallinen hyöty. DH-näkökulman ja TQC-teoksen välillä
havaittiin kolme eroa: i) Dewey ei pidä tutkimuksen (inquiry) menetelmää synonyyminä
teknologialle, ii) TQC-teos ei yhdistä eksplisiittisesti tekniikkaa ei-kognitiiviseen
välineelliseen toimintaan, ja iii) toisin kuin DH-näkökulma, Dewey ei halua
täysin irtautua perinteestä, joka yhdistää teknologian ”sovellettuun tieteeseen”. Tämän
tutkimuksen mukaan deweylainen koulutus ei ole indoktrinaatiota. Koulutus
voidaan nähdä yhtenä teknologian muotona ja teknologiakasvatuksena. Kokeelliseen
menetelmään kohdistuva välttelykäyttäytyminen voidaan nähdä teknofobisena,
ja filosofia joutuu osallistumaan tämän ”teknologian fobian” lieventämiseen,
jos filosofia aikoo hyväksyä TQC-teoksessa sille annetun roolin. | |
dc.format.extent | 164 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Dewey, John | |
dc.subject.other | Hickman, Larry | |
dc.subject.other | tekniikan filosofia | |
dc.subject.other | indoktrinaatio | |
dc.subject.other | teknofobia | |
dc.title | Tutkimus Dewey-Hickman-näkökulmasta teknologiaan ja sen suhteesta kasvatukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208312297 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Filosofia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Philosophy | en |
dc.date.updated | 2012-08-31T09:25:45Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 201 | |
dc.subject.yso | pragmatismi | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | tekniikka | |
dc.subject.yso | teknologiakasvatus | |
dc.subject.yso | manipulaatio | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |