Kokemuksellisesta osallisuudesta individualisoituvassa yhteiskunnassa
Tutkielman tarkoitus on pohtia kokemuksellisen osallisuuden luonnetta ja mahdollisuuksia individualisoituvassa yhteiskunnassa. Tarkennetuksi tutkimustehtäväksi asettuu yksilöllisten osallisuuden edellytysten tunnistaminen ja joidenkin niihin liittyvien mahdollisuuksien osoittaminen.
Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan persoonallisten ja yhteisöllisten identiteettien rakentumista erityisesti narratiivisissa prosesseissa. Lähtökohtana on näkemys siitä, että inhimillinen tietoisuus ja materiaalinen maailma muodostavat ykseyden, jonka välittäviksi tekijöiksi määrittyvät kokemukset, merkitykset ja tulkinnat. Rajautuneen yksilökeskeisyyden ylittävät osallisuuskokemukset nähdään inhimillisten perustarpeiden suuntaisina. Mahdollisuuksia näihin kokemuksiin tarkastellaan jälkitradiditionaalisen yhteiskunnan individualisoituvan kehityksen kehyksessä.
Kokemuksellinen osallisuus, joka edellyttää narratiivisia hahmotuksia ja avointa dialogisuutta, määritellään elämismaailman vuorovaikutuksellisuudeksi, jonka kautta osallisten keskinäinen yhteisymmärrys ja sitä vastaava tuntemus elämän mielekkyydestä voidaan saavuttaa. Elämismaailmalla ymmärretään tässä kulttuurista ja kielellistä kokonaiskehystä, jossa vuorovaikutukset tapahtuvat.
Meistä jokaisella on vuorovaikutuksellisia kykyjä, jotka voivat aktualisoitua suotuisassa virikeympäristössä. Yhteisöllinen vahvistuminen kulkee käsi kädessä persoonallisen kasvun kanssa. Uudenlaisen me-tietoisuuden rakentuminen ja merkitsevät osallisuuskokemukset edellyttävät eläviä dialogisia yhteyksiä toisiin; nämä ilmenevät vastaanottavaisena elämänasenteena ja pyrkimyksenä yhdessä ajattelemiseen. Ihminen tulee minäksi vain merkityksellisten vuorovaikutussuhteiden kautta, ja kokemuksellinen osallisuus todellistuu tällaisissa vuorovaikutuksissa.
Kokemuksellisen osallisuuden näkökulmasta persoonallisen identiteetin määrityksiä koskeva ”kuka minä olen” –kysymys voitaisiin korvata ”keitä me voisimme olla”
–kysymyksellä. Näin voisimme kerronnallista mielikuvitustakin hyväksikäyttäen avata uusia toiminnallisia ja kokemuksellisia perspektiivejä yhdessä toisien kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomalaisen koululuokan monikulttuurinen todellisuus : etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa
Kaaja, Maaria (2015)Aivan tavalliset suomalaiset koululuokat ovat enenevässä määrin monikulttuurisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luokkahuone-etnografian menetelmin selvittää, miten monikulttuurisuus ilmenee yhdessä suomalaisessa ... -
Olen ja ihmettelen : maailmassa-olemisen näyttämö draaman merkityksen antajana Martin Heideggerin filosofian valossa
Uusitalo, Margit (University of Jyväskylä, 2016) -
Sairauden taakasta kokemuksen voimaan : mielenterveys- ja päihdekuntoutujat palveluiden kokemustutkijoina
Leinonen, Anne (2012)SAIRAUDEN TAAKASTA KOKEMUKSEN VOIMAAN Mielenterveys- ja päihdekuntoutujat palveluiden kokemustutkijoina Anne Leinonen Sosiaalityö/Kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriohjelma Pro gradu -tutkielma Yhteiskun ... -
Keskusteluja kummallisuuksista : dialoginen tutkimus pahuuden ja yliluonnollisen merkityksistä
Ruppa, Kalle (2018)Tämän tutkielman tarkoitus on käsitellä merkityksiä, jotka koskevat yliluonnollista ja pahuutta. Tutki-musmetodina on käytetty dialogisia haastatteluita, joissa aiheita on lähestytty keskustellen erityisesti viihteen ... -
Kuullaan, mutta kuunnellaanko? : huostaan otetun ja sijoitetun lapsen kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun asiakkuudessaan
Jokela, Riikka (2013)Tutkielman tehtävänä on tarkastella, kuinka lapsen osallisuus näyttäytyy lastensuojelun asiakkuudessa sijaishuollossa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii muuttunut lapsuuskäsitys, uusi lapsuusparadigma, joka ...