Työntekijöiden kokemukset organisaatiomuutoksen kynnyksellä : haastattelututkimus Kelan Jyväskylän vakuutuspiirin työntekijöiden uuden palvelustrategian sekä siihen liittyvien osaamis- ja oppimispaineiden kokemisesta
Tutkimuksessa tarkastellaan Kansaneläkelaitoksen Jyväskylän vakuutuspiirin
työntekijöiden uuteen palvelustrategiaan liittyviä kokemuksia. Tutkimustehtävä jakautuu
kahteen osaan, 1) muutoksen kokemisen yleiseen tarkasteluun sekä 2) siihen liittyvien
osaamis- ja oppimispaineiden kokemiseen. Aineistona on kuudelle, uudistuksen myötä
asiakaspalveluun siirtyvälle työntekijälle tehdyt teemahaastattelut. Tutkimus on laadullinen
tapaustutkimus, jonka aineistonkeräys suoritettiin poikkileikkauksena loppuvuodesta 2007,
vain muutama kuukausi ennen uuteen palvelumalliin siirtymistä. Analyysimenetelmänä
tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä teemoittelua.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä osaamis- ja oppimispaineet leimaavat vahvasti
työelämää ja siinä pärjäämisestä on tullut viime vuosikymmenien aikana monin tavoin
haasteellisempaa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä onkin käytetty erityisesti
työelämän sekä julkisen sektorin muutosta. Koska tutkimuksen fokuksena ovat yksittäisten
työntekijöiden kokemukset, on teoriaosuudessa tarkasteltu myös aikaisempaa,
organisaatiomuutoksen sekä osaamis- ja oppimispaineiden kokemista käsittelevää
tutkimuskirjallisuutta.
Vaikka kaikki haastateltavista uskoivat sopeutuvansa palvelustrategian uudistukseen,
koettiin muutos tutkimusajankohtana samanaikaisesti sekä myönteisenä että kielteisenä.
Myönteisinä, omaa sopeutumista edesauttavina tekijöinä nähtiin muutokseen liittyvät
positiiviset tulevaisuudenodotukset, johtoa kohtaan tunnettu luottamus, aikaisemmat
muutoskokemukset sekä omat vaikutusmahdollisuudet. Sopeutumista estäviä tekijöitä
olivat taas erilaiset, tulevaisuuteen liittyvät pelot. Sopeutumista varjosti myös heikosti
sisäistetty tieto muutoksen perusteluista ja tarpeellisuudesta, jota voi organisaatioteorioiden
valossa pitää huolestuttavana piirteenä muutoksen onnistumisen kannalta.
Uuteen palvelumalliin koettiin liittyvän sekä työn keskeistaitoihin että uuteen
organisaatiokulttuuriin liittyviä osaamis- ja oppimispaineita. Siinä missä keskeistaitoihin
liittyvät haasteet koettiin varsin myönteisinä, näytti uusien arvojen ja asenteiden oppiminen
olevan vaikeaa. Taustalla voi nähdä erityisesti yksilölliset sekä työorganisaatioon liittyvät
oppimisen edellytykset, jotka näyttivät olevan uusien keskeistaitojen oppimisen kannalta
varsin hyvät. Uudistukseen liittyvien arvojen ja asenteiden oppimista näytti hankaloittavan
taas erityisesti se, että ne koettiin vanhaan malliin sekä vuosien saatossa omaksuttuun
identiteettiin nähden ristiriitaisiksi. Toisaalta taustalla voi nähdä myös sen, ettei työnantaja
näyttänyt esimerkiksi koulutustoiminnassaan ottaneen huomioon kuinka syvällistä,
kulttuurin tasolla tapahtuvaa oppimista muutos työntekijöiltä edellytti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksellisuus työelämässä organisaatioestetiikan viitekehyksessä : työntekijöiden subjektiiviset konstruktiot tehokkuudesta
Niemi-Kaija, Kristiina (University of Jyväskylä, 2014) -
Työntekijöiden hyvinvointi organisaatiomuutoksessa : yliopistomuutoksen toteutukseen suhtautumisen, itseen liittyvien ydintulkintojen ja tarmokkuuden väliset yhteydet
Suomalainen, Saila (2012)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistotyöntekijöiden yliopistomuutoksen toteutukseen suhtautumista, itseen liittyviä ydintulkintoja ja tarmokkuutta sekä näiden välisiä yhteyksiä vuoden seurannan aikana. Keskeisenä ... -
Intensified job demands, stress of conscience and nurses' experiences during organizational change
Heikkilä, Mikko; Huhtala, Mari; Mauno, Saija; Feldt, Taru (SAGE Publications, 2022)Background: Nurses frequently face ethically demanding situations in their work, and these may lead to stress of conscience. Working life is currently accelerating and job demands are intensifying. These intensified job ... -
Maineen rakentuminen organisaatiomuutoksessa : mainemuutosten arviointia kahden tapausorganisaation näkökulmasta
Mäkikangas, Mirja (2012)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin organisaatioiden yhdistymisen mukanaan tuomia mainemuutoksia uusille organisaatioille. Tutkimuskohteena oli kaksi julkisen sektorin tapausorganisaatiota, Terveyden ja ... -
"Just sitä tukea siihen kasvamiseen ja kehittymiseen tähän ammattiin" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia pienryhmämentoroinnista
Havelin, Laura (2023)Mentoroinnin juuret ovat pitkälti työelämässä, mutta sen hyödyt on tunnistettu myös korkeakoulutustasolla. Erilaisia koulutuksen aikaisia mentorointiohjelmia on toteutettu aiemmin sosiaali- ja terveysalalla opiskelijoiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.