Työntekijöiden kokemukset organisaatiomuutoksen kynnyksellä : haastattelututkimus Kelan Jyväskylän vakuutuspiirin työntekijöiden uuden palvelustrategian sekä siihen liittyvien osaamis- ja oppimispaineiden kokemisesta
Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan Kansaneläkelaitoksen Jyväskylän vakuutuspiirin
työntekijöiden uuteen palvelustrategiaan liittyviä kokemuksia. Tutkimustehtävä jakautuu
kahteen osaan, 1) muutoksen kokemisen yleiseen tarkasteluun sekä 2) siihen liittyvien
osaamis- ja oppimispaineiden kokemiseen. Aineistona on kuudelle, uudistuksen myötä
asiakaspalveluun siirtyvälle työntekijälle tehdyt teemahaastattelut. Tutkimus on laadullinen
tapaustutkimus, jonka aineistonkeräys suoritettiin poikkileikkauksena loppuvuodesta 2007,
vain muutama kuukausi ennen uuteen palvelumalliin siirtymistä. Analyysimenetelmänä
tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä teemoittelua.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä osaamis- ja oppimispaineet leimaavat vahvasti
työelämää ja siinä pärjäämisestä on tullut viime vuosikymmenien aikana monin tavoin
haasteellisempaa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä onkin käytetty erityisesti
työelämän sekä julkisen sektorin muutosta. Koska tutkimuksen fokuksena ovat yksittäisten
työntekijöiden kokemukset, on teoriaosuudessa tarkasteltu myös aikaisempaa,
organisaatiomuutoksen sekä osaamis- ja oppimispaineiden kokemista käsittelevää
tutkimuskirjallisuutta.
Vaikka kaikki haastateltavista uskoivat sopeutuvansa palvelustrategian uudistukseen,
koettiin muutos tutkimusajankohtana samanaikaisesti sekä myönteisenä että kielteisenä.
Myönteisinä, omaa sopeutumista edesauttavina tekijöinä nähtiin muutokseen liittyvät
positiiviset tulevaisuudenodotukset, johtoa kohtaan tunnettu luottamus, aikaisemmat
muutoskokemukset sekä omat vaikutusmahdollisuudet. Sopeutumista estäviä tekijöitä
olivat taas erilaiset, tulevaisuuteen liittyvät pelot. Sopeutumista varjosti myös heikosti
sisäistetty tieto muutoksen perusteluista ja tarpeellisuudesta, jota voi organisaatioteorioiden
valossa pitää huolestuttavana piirteenä muutoksen onnistumisen kannalta.
Uuteen palvelumalliin koettiin liittyvän sekä työn keskeistaitoihin että uuteen
organisaatiokulttuuriin liittyviä osaamis- ja oppimispaineita. Siinä missä keskeistaitoihin
liittyvät haasteet koettiin varsin myönteisinä, näytti uusien arvojen ja asenteiden oppiminen
olevan vaikeaa. Taustalla voi nähdä erityisesti yksilölliset sekä työorganisaatioon liittyvät
oppimisen edellytykset, jotka näyttivät olevan uusien keskeistaitojen oppimisen kannalta
varsin hyvät. Uudistukseen liittyvien arvojen ja asenteiden oppimista näytti hankaloittavan
taas erityisesti se, että ne koettiin vanhaan malliin sekä vuosien saatossa omaksuttuun
identiteettiin nähden ristiriitaisiksi. Toisaalta taustalla voi nähdä myös sen, ettei työnantaja
näyttänyt esimerkiksi koulutustoiminnassaan ottaneen huomioon kuinka syvällistä,
kulttuurin tasolla tapahtuvaa oppimista muutos työntekijöiltä edellytti.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2008
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208212196Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish