Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKoskela, Kaisa
dc.date.accessioned2012-07-12T06:30:43Z
dc.date.available2012-07-12T06:30:43Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1223090
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38203
dc.description.abstractTutkielmani käsittelee taiteilijakäsitystä. Väitän että taiteilijakäsityksemme on vanhahtava, eikä vastaa tarpeitamme Avaan nykyistä käsitystämme tarkastelemalla sen juuria valistuksessa ja romantiikassa. Modernin subjektin ja yhteiskunnan syntyyn ajoittunut katkos taidefilosofiassa johti geniuksen, neron korostumiseen ja yhdistämiseen taiteilijuuteen. Tässä muutoksessa oleellisessa roolissa oli Immanuel Kantin filosofia ja erityisesti hänen estetiikan pääteoksensa Kritik der Urteilskraft, Arvostelukyvyn kritiikki, joka onkin pääasiallinen lähteeni geniusfilosofiaan. Kantin ajatukset vaikuttivat romantiikan nerokäsityksiin, joista taas kuuluu yllättävän paljon kaikuja 2000-luvun tavassa käsittää taiteilija. Romantiikka kuitenkin näyttää muokanneen Kantin geniusfilosofiaa suuntiin, jota Kantin teksteissä ei ole läsnä. Neroa on kritisoitu paljon, käyn tutkielmassani läpi geniuksen ongelmallisimpia piirteitä. Osoitan myös ongelmiin, joihin neromainen taiteilijakäsitys johtaa nykyaikana. Esittelen muutamia ehdotuksia toisenlaisiksi tavoiksi ymmärtää taiteilija. Tässä lähteinäni ovat Deborah Haynes ja Mika Hannula, joiden taiteilijakäsityksissä kriittisyydellä on merkittävä rooli. Tärkeäksi teemaksi muodostuu myös taiteilijan vastuu. Taiteilijalla on velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan, ne ovat taiteellisen vapauden väistämätön sivutuote. Taiteen merkitys ihmisten välisen dialogin edistämisessä korostuu paitsi uudenlaisissa tavoissa käsittää taiteilija, lopulta myös Kantin taidefilosofiassa.
dc.format.extent68 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKant, Immanuel
dc.titleGenius ja vastuu : Kantin kautta uuteen taiteilijakäsitykseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201207122066
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2012-07-12T06:30:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysonerous
dc.subject.ysotaiteilijat
dc.subject.ysotaiteilijuus
dc.subject.ysovastuu
dc.subject.ysotaidefilosofia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot