Rossijskie turisty v Rovaniemi : na materiale marketingogo oprosa
Tekijät
Päivämäärä
2012Matkailu on monimuotoinen ja merkittävä ilmiö. Sillä on monenlaisia vaikutuksia niin matkailijoihin kuin matkakohteen väestöön ja ympäristöön. Tämän pro gradu -tutkielman aihe on venäläiset matkailijat Rovaniemellä. Venäläiset matkailijat ovat yksi tärkeimmistä matkailijaryhmistä niin koko Suomessa kuin Rovaniemellä. Matkailijoiden määrä Venäjältä on ollut nousussa, joten on tärkeää tutkia aihetta, jotta matkailua voitaisiin kehittää entisestään kyseiselle matkailijaryhmälle.
Tämän työn päätarkoituksena oli tutkia millainen markkinointi vaikuttaa eniten venäläisiin matkailijoihin. Tutkittiin sitä mistä venäläiset matkailijat ovat saaneet tietoa Rovaniemestä, ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet matkakohteen valinnassa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia venäläisillä oli ennen matkaansa ja täyttyivätkö nämä odotukset. Matkailumarkkinoinnin avulla luodaan kuvaa tietystä kohteesta, ja esimerkiksi näiden kuvien avulla matkailijat muodostavat kohteesta tietynlaisia odotuksia. Odotusten ja kokemusten pohjalta matkailijat muodostavat mielipiteensä siitä, ovatko he tyytyväisiä matkaan. Jos odotukset ovat täyttyneet, matkailija on valmis markkinoimaan kohdetta tuttaville tai matkustaa itse kohteeseen uudestaan.
Internet on muuttanut markkinoinnin kenttää ja yritysten on yhä enemmän huomioitava uusia digitaalisen median keinoja markkinointistrategioissaan. Tämä tutkimus osoittaa, että venäläiset ovat ahkeria Internetin käyttäjiä ja siksi on luonnollista, että Internetin käyttö on suosittua myös venäläisten matkailijoiden keskuudessa. Matkailijat sekä hakevat tietoa matkakohteesta että tekevät varauksia Internetin kautta. Suosituksia tuttavilta pidetään myös luotettavina. Venäläiset arvioivat saaneensa hyvin tietoa Rovaniemestä ennen matkaa, ja tiedolla on ollut vaikutusta matkakohteen valinnassa. Suurimpia vetovoimatekijöitä ovat Joulupukki ja luonto. Tutkimuksen tulosten mukaan venäläisten odotukset Rovaniemestä täyttyivät ja he olivat tyytyväisiä matkaansa. Matkailumarkkinointi on siis antanut hyvää kuvaa Rovaniemestä venäläisille matkailijoille. Olisi kuitenkin tärkeää kehittää markkinointia lisää ja etenkin keskittyä Internet-markkinointiin ja siihen, että tietoa olisi helposti ja tarpeeksi saatavilla.
Aineisto kerättiin tutkimuslomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 113 venäläistä matkailijaa ja tutkimus suoritettiin joulukuussa 2011 ja tammikuussa 2012 Rovaniemellä. Tulokset analysoitiin SPSS 19.0. tilasto-ohjelmalla. Tutkimus on kvantitatiivinen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rossijskie turisti v regione Mikkeli : na materiale sociologičeskogo oprosa
Asikainen, Katariina (2004) -
Vozmožnosti ispol'zovaniâ raznyh âzykov v Laplandii : rossijskie turisty v Levi
Puljujärvi, Outi (2010)Pro gradu –työni tutkii venäläisturistien toimijuuden rakentumista monikielisessä turistisessa ympäristössä Levillä. Tavoitteena on selvittää, millainen osa venäjällä on Levin kielirepertuaarissa, millainen kielirepertuaari ... -
Rossijskie aviapassažiry v Finlândii : s točki zreniâ passažira i sotrudnika aviakompanii "Finnèjr"
Kuosa, Virve (2013)Suomi on ollut venäläisten keskuudessa suosittu matkustuskohde jo pitkään. Myös venäläisten lentomatkustus sekä transitmatkustus Suomen kautta lentäen ovat lisääntyneet. Tutkimukseni kohteena on venäläinen lentomatkustaja ... -
Russkie i èstoncy v soznanii finnov : (na materiale sociologičeskogo oprosa)
Raivio, Katja (2004) -
Reprezentaciâ obraza rossijskogo turista - na materiale tekstov regional'noj gazety "Ètelâ-Sajmaa"
Kadirova, Alina (2012)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäläisten turistien representointia maakuntalehdessä, Etelä-Saimaassa. Analysoinnin kohteena ovat mediatekstit, tarkemmin sanomalehtien tekstit. Tutkimusaineisto koostuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.