Show simple item record

dc.contributor.authorPystynen, Riikka
dc.date.accessioned2012-05-24T14:31:02Z
dc.date.available2012-05-24T14:31:02Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37894
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä kanssakäymisestä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Tutkielman on aikomus tarkastella, onko eri kulttuureissa opiskelevilla kansainvälisillä opiskelijoilla samankaltaisia kokemuksia ja näkemyksiä paikallisista opiskelijoista. Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että vaikka kansainvälisten opiskelijoiden kokemukset vaihtokaudesta tai tutkinnon suorittamisesta ulkomailla ovat olleet pääasiassa positiivisia, varsinkin kanssakäymisessä paikallisten opiskelijoiden kanssa on edelleen parantamisen varaa, sillä kansainväliset opiskelijat kokevat paikalliset opiskelijat vaikeasti lähestyttäviksi ja varautuneiksi. Epäonnistunut kansainvälinen kanssakäyminen vaikuttaa kansainvälisten opiskelijoiden vaihtokokemukseen usein negatiivisesti. Tätä tutkitaan ja vertaillaan tutkielmassa kahden yliopiston välillä Suomessa ja Isossa-Britanniassa. Tutkielman kohderyhmänä olivat kansainväliset opiskelijat – sekä vaihto-opiskelijat että ulkomaalaiset koko tutkinnon suorittajat – Jyväskylän yliopistossa ja Chesterin yliopistossa. Molempien tutkimusyliopistojen kansainvälisiä opiskelijoita pyydettiin sähköpostitse osallistumaan tutkielmaan täyttämällä webkysely talvella 2012. Vastauksista kävi ilmi, että kansainvälisten opiskelijoiden kokemukset eri kulttuureissa olivat pitkälti samankaltaisia. Kansainväliset opiskelijat kokivat paikalliset opiskelijat passiivisiksi ja kanssakäymisen heidän kanssaan pinnalliseksi, vaikka he muuten käyttäytyivätkin ystävällisesti ja avuliaasti kansainvälisiä opiskelijoita kohtaan. Kansainväliset opiskelijat kuitenkin pitivät ystävyyssuhteita paikallisten opiskelijoiden kanssa arvokkaina ja pyrkivät aktiivisesti kontaktiin heidän kanssaan. Lisäksi kohdekulttuuriin soveltuvalla kielitaidolla todettiin olevan suuri merkitys kansainvälisen kanssakäymisen onnistumiselle. Tutkielmaan vastanneet opiskelijat myös ehdottivat toimia kansainvälisen kanssakäynnin edistämiseksi.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkansainvälistyminen
dc.subject.otherkansainvälinen vuorovaikutus
dc.subject.otheropiskelijavaihto
dc.subject.otherkorkeakouluopiskelu
dc.subject.otherinternationalisation
dc.subject.otherintercultural interaction
dc.subject.otherstudent exchange
dc.subject.otherhigher education studies
dc.titleAll in the same boat : a comparison of intercultural interaction between home students and international students in two universities
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205241729
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2012-05-24T14:31:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record