dc.contributor.author | Pystynen, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2012-05-24T14:31:02Z | |
dc.date.available | 2012-05-24T14:31:02Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37894 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on selvittää kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä kanssakäymisestä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Tutkielman on aikomus tarkastella, onko eri kulttuureissa opiskelevilla kansainvälisillä opiskelijoilla samankaltaisia kokemuksia ja näkemyksiä paikallisista opiskelijoista. Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että vaikka kansainvälisten opiskelijoiden kokemukset vaihtokaudesta tai tutkinnon suorittamisesta ulkomailla ovat olleet pääasiassa positiivisia, varsinkin kanssakäymisessä paikallisten opiskelijoiden kanssa on edelleen parantamisen varaa, sillä kansainväliset opiskelijat kokevat paikalliset opiskelijat vaikeasti lähestyttäviksi ja varautuneiksi. Epäonnistunut kansainvälinen kanssakäyminen vaikuttaa kansainvälisten opiskelijoiden vaihtokokemukseen usein negatiivisesti. Tätä tutkitaan ja vertaillaan tutkielmassa kahden yliopiston välillä Suomessa ja Isossa-Britanniassa.
Tutkielman kohderyhmänä olivat kansainväliset opiskelijat – sekä vaihto-opiskelijat että ulkomaalaiset koko tutkinnon suorittajat – Jyväskylän yliopistossa ja Chesterin yliopistossa. Molempien tutkimusyliopistojen kansainvälisiä opiskelijoita pyydettiin sähköpostitse osallistumaan tutkielmaan täyttämällä webkysely talvella 2012. Vastauksista kävi ilmi, että kansainvälisten opiskelijoiden kokemukset eri kulttuureissa olivat pitkälti samankaltaisia. Kansainväliset opiskelijat kokivat paikalliset opiskelijat passiivisiksi ja kanssakäymisen heidän kanssaan pinnalliseksi, vaikka he muuten käyttäytyivätkin ystävällisesti ja avuliaasti kansainvälisiä opiskelijoita kohtaan. Kansainväliset opiskelijat kuitenkin pitivät ystävyyssuhteita paikallisten opiskelijoiden kanssa arvokkaina ja pyrkivät aktiivisesti kontaktiin heidän kanssaan. Lisäksi kohdekulttuuriin soveltuvalla kielitaidolla todettiin olevan suuri merkitys kansainvälisen kanssakäymisen onnistumiselle. Tutkielmaan vastanneet opiskelijat myös ehdottivat toimia kansainvälisen kanssakäynnin edistämiseksi. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kansainvälistyminen | |
dc.subject.other | kansainvälinen vuorovaikutus | |
dc.subject.other | opiskelijavaihto | |
dc.subject.other | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.other | internationalisation | |
dc.subject.other | intercultural interaction | |
dc.subject.other | student exchange | |
dc.subject.other | higher education studies | |
dc.title | All in the same boat : a comparison of intercultural interaction between home students and international students in two universities | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205241729 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2012-05-24T14:31:02Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |