All in the same boat : a comparison of intercultural interaction between home students and international students in two universities
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä kanssakäymisestä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Tutkielman on aikomus tarkastella, onko eri kulttuureissa opiskelevilla kansainvälisillä opiskelijoilla samankaltaisia kokemuksia ja näkemyksiä paikallisista opiskelijoista. Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että vaikka kansainvälisten opiskelijoiden kokemukset vaihtokaudesta tai tutkinnon suorittamisesta ulkomailla ovat olleet pääasiassa positiivisia, varsinkin kanssakäymisessä paikallisten opiskelijoiden kanssa on edelleen parantamisen varaa, sillä kansainväliset opiskelijat kokevat paikalliset opiskelijat vaikeasti lähestyttäviksi ja varautuneiksi. Epäonnistunut kansainvälinen kanssakäyminen vaikuttaa kansainvälisten opiskelijoiden vaihtokokemukseen usein negatiivisesti. Tätä tutkitaan ja vertaillaan tutkielmassa kahden yliopiston välillä Suomessa ja Isossa-Britanniassa.
Tutkielman kohderyhmänä olivat kansainväliset opiskelijat – sekä vaihto-opiskelijat että ulkomaalaiset koko tutkinnon suorittajat – Jyväskylän yliopistossa ja Chesterin yliopistossa. Molempien tutkimusyliopistojen kansainvälisiä opiskelijoita pyydettiin sähköpostitse osallistumaan tutkielmaan täyttämällä webkysely talvella 2012. Vastauksista kävi ilmi, että kansainvälisten opiskelijoiden kokemukset eri kulttuureissa olivat pitkälti samankaltaisia. Kansainväliset opiskelijat kokivat paikalliset opiskelijat passiivisiksi ja kanssakäymisen heidän kanssaan pinnalliseksi, vaikka he muuten käyttäytyivätkin ystävällisesti ja avuliaasti kansainvälisiä opiskelijoita kohtaan. Kansainväliset opiskelijat kuitenkin pitivät ystävyyssuhteita paikallisten opiskelijoiden kanssa arvokkaina ja pyrkivät aktiivisesti kontaktiin heidän kanssaan. Lisäksi kohdekulttuuriin soveltuvalla kielitaidolla todettiin olevan suuri merkitys kansainvälisen kanssakäymisen onnistumiselle. Tutkielmaan vastanneet opiskelijat myös ehdottivat toimia kansainvälisen kanssakäynnin edistämiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Bridging the Divide : understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools
Huizinga, Rick (2016)Huizinga, Rick H. 2016. Bridging the Divide: Understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ... -
‘Act Like You Care’ : intercultural development in Finnish higher education using forum-theatre
Edes, Viktoria (2022)This study was conducted to examine how theatre-based workshops could be used effectively for intercultural training in Finnish higher education. The article introduces the current standing of Finnish higher education ... -
Exchange students in Finland : English language learning and use
Rönkä, Heini (2013)Kansainvälisyys ja kielitaito kulkevat tänä päivänä käsi kädessä ja molemmat nähdäänkin tärkeinä seikkoina yliopisto-opiskelijoiden tulevaisuuden kannalta. Euroopassa vaihto-opiskelusta on tullut yhä suositumpaa ja siihen ... -
Virtual exchange : Future-ready teaching of multiliteracies across borders and cultures
Hahn, Judit (ETH Zurich, 2020)Virtual exchange is an online form of internationalization at home. Students from different countries collaborate in small, international groups on tasks joined by a common theme. They combine their expertise when ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.