Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRantonen, Kimmo
dc.date.accessioned2012-05-21T12:54:57Z
dc.date.available2012-05-21T12:54:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37869
dc.description.abstractRantonen, Kimmo Johdatus pilvipelaamiseen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 23 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Ojala, Arto Tässä tutkielmassa perehdyttiin pilvipelaamisen ilmiöön. Tutkielman keskeisi-nä tavoitteina oli selvittää, mitä pilvipelaaminen tarkoittaa, mitkä ovat sen taus-tat ja mitä hyötyjä pilvipelaamiseen liittyy. Tutkielmassa pyrittiin myös tarkas-telemaan, miten pilvipelaaminen näkyy liiketoiminnassa tällä hetkellä. Lopuksi pohdittiin, miltä pilvipelaamisen tulevaisuus näyttää. Pilvipelaamisessa on kyse pilvilaskennan soveltamisesta videopeleihin. Pilvilaskennalla viitataan sovelluksiin, joita tarjotaan käyttäjille internetin väli-tyksellä datakeskuksista palveluina. Datakeskuksista tarjottavaa palvelua kut-sutaan pilvipalveluksi. Datakeskuksissa sijaitsee palvelujen suorittamiseen vaadittava laitteisto sekä ohjelmisto. Pilvipelaaminen on eräänlainen pilvipalvelu, jossa video- tai tietokonepeli suoritetaan palvelimilla. Pelaaja on vuorovaikutuksessa pelin kanssa internetin välityksellä ohuen käyttöliittymän kautta. Pelin sisältö lähetetään käyttäjälle videostreamina ja käyttäjä lähettää pelikomennot eteenpäin internetin avulla palvelimelle. Merkityksellistä niin pilvipalveluiden kuin pilvipelaamisen osalta on se, kuinka ohjelmisto on muuttunut palveluksi asiakkaan näkökulmasta. Tekstin kolmannessa luvussa tarkasteltiin kolmea yritystä, jotka hyödyn-tävät pilvipelaamista liiketoiminnassaan. Luvusta selvisi kuinka pilvipelaamis-ta voi harjoittaa liiketoiminnassa hyvin erilaisin keinoin. Pilvipelaamisen avulla yritykset voivat tarjota ainutlaatuista arvoa asiakkaillensa. Asiakkaiden silmissä nämä yritykset tarjoavat jotain uutta verrattuna perinteiseen tapaan pelata pele-jä. Tämä on selkeä kilpailukeino näille yrityksille. Toisaalta, jotta yritykset voi-vat erottua myös oman alansa kilpailijoistaan, tulee niiden tarjota täysin uniikki arvolupaus asiakkaillensa. Pilvipelaamisen tulevaisuus näyttää hyvältä, mutta on vielä varhaista sa-noa korvaako tämä uusi pelitapa kokonaan perinteisen tavan pelata videopelejä. Jatkotutkimusta tarvitaan esimerkiksi siitä, miten aktiivipelaajat kokevat pilvi-pelaamisen suhteessa perinteiseen tapaan pelata pelejä. Onko pilvipelaamisen kokemus täysin verrattavissa perinteiseen pelaamiseen tai ehkä jopa parempi?fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpilvipelaaminenfi
dc.subject.otherpilvilaskentafi
dc.subject.otherpilvipalvelufi
dc.subject.otherSaaSfi
dc.titleJohdatus pilvipelaamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205211695
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot