Johdatus pilvipelaamiseen
Rantonen, Kimmo
Johdatus pilvipelaamiseen
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 23 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja(t): Ojala, Arto
Tässä tutkielmassa perehdyttiin pilvipelaamisen ilmiöön. Tutkielman keskeisi-nä tavoitteina oli selvittää, mitä pilvipelaaminen tarkoittaa, mitkä ovat sen taus-tat ja mitä hyötyjä pilvipelaamiseen liittyy. Tutkielmassa pyrittiin myös tarkas-telemaan, miten pilvipelaaminen näkyy liiketoiminnassa tällä hetkellä. Lopuksi pohdittiin, miltä pilvipelaamisen tulevaisuus näyttää.
Pilvipelaamisessa on kyse pilvilaskennan soveltamisesta videopeleihin. Pilvilaskennalla viitataan sovelluksiin, joita tarjotaan käyttäjille internetin väli-tyksellä datakeskuksista palveluina. Datakeskuksista tarjottavaa palvelua kut-sutaan pilvipalveluksi. Datakeskuksissa sijaitsee palvelujen suorittamiseen vaadittava laitteisto sekä ohjelmisto.
Pilvipelaaminen on eräänlainen pilvipalvelu, jossa video- tai tietokonepeli suoritetaan palvelimilla. Pelaaja on vuorovaikutuksessa pelin kanssa internetin välityksellä ohuen käyttöliittymän kautta. Pelin sisältö lähetetään käyttäjälle videostreamina ja käyttäjä lähettää pelikomennot eteenpäin internetin avulla palvelimelle. Merkityksellistä niin pilvipalveluiden kuin pilvipelaamisen osalta on se, kuinka ohjelmisto on muuttunut palveluksi asiakkaan näkökulmasta.
Tekstin kolmannessa luvussa tarkasteltiin kolmea yritystä, jotka hyödyn-tävät pilvipelaamista liiketoiminnassaan. Luvusta selvisi kuinka pilvipelaamis-ta voi harjoittaa liiketoiminnassa hyvin erilaisin keinoin. Pilvipelaamisen avulla yritykset voivat tarjota ainutlaatuista arvoa asiakkaillensa. Asiakkaiden silmissä nämä yritykset tarjoavat jotain uutta verrattuna perinteiseen tapaan pelata pele-jä. Tämä on selkeä kilpailukeino näille yrityksille. Toisaalta, jotta yritykset voi-vat erottua myös oman alansa kilpailijoistaan, tulee niiden tarjota täysin uniikki arvolupaus asiakkaillensa.
Pilvipelaamisen tulevaisuus näyttää hyvältä, mutta on vielä varhaista sa-noa korvaako tämä uusi pelitapa kokonaan perinteisen tavan pelata videopelejä. Jatkotutkimusta tarvitaan esimerkiksi siitä, miten aktiivipelaajat kokevat pilvi-pelaamisen suhteessa perinteiseen tapaan pelata pelejä. Onko pilvipelaamisen kokemus täysin verrattavissa perinteiseen pelaamiseen tai ehkä jopa parempi?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pilvilaskennan tietoturvaongelmat
Änäkkälä, Tuomas (2017)Pilvilaskennalla viitataan hajautetun laskennan malliin, jossa laskentaresursseja tarjotaan Internetin välityksellä palveluina. Nämä laskentaresurssit voidaan tarjota nopeaa, tarpeen vaatiessa sekä minimaalisella ... -
Pilvipalvelumallien turvallisuushaasteet
Valkonen, Konsta (2014)Valkonen, Konsta Pilvipalvelumallien turvallisuushaasteet Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 33 s. Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, Arto Viime vuosina pilvipalveluiden houkuttelevat ... -
Pilvipalvelun ja teollisuuden ohjausjärjestelmän välisen rajapinnan toteutus
Rajala, Mikko (2017)Teollisuuden ohjaus- ja valvontajärjestelmät ovat toimineet pitkään tehdasprosessien sisäisinä itsenäisinä ja suljettuina järjestelminä. Nykypäivän trendi on, että näistä automaatiojärjestelmistä (Process Automation System) ... -
Pilvilaskenta-alustat
Eronen, Antti (2011)Eronen, Antti Pilvilaskenta-alustat Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 25 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Tyrväinen, Pasi Pilvilaskenta on ajankohtainen otsikko IT-alalla tällä hetkellä. ... -
Pilvipalveluiden tietoturvallisuus
Erola, Olli-Pekka (2015)Mahdolliset säästöt liiketoiminnan kustannuksissa ajaa yhä useampia organi- saatioita harkitsemaan pilvipalveluihin siirtymistä. Pilvipalvelut mahdollistavat organisaatiolle muun muassa suuremmat ja tehokkaammat IT-resurssit ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.