Maatilayritysbarometri : tutkimusraportti
Julkaistu sarjassa
Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluPäivämäärä
2012Maatilayritysbarometrin 2012 tarkoituksena on herättää keskustelua maaseudusta
maatilayritysten toimintaympäristönä ja maatilayritysten tulevaisuuden
odotuksista. Barometrin tavoitteena on tuottaa virikkeitä maaseutustrategiseen
keskusteluun ja tietoa maaseudun kehittämis- ja ohjelmatyölle.
Barometrin teemat voidaan pukea kysymysten muotoon: Millainen on keskisuomalaisten
maatilayrittäjien suhde maaseutuun? Miten maatilayrittäjät näkevät
Keski-Suomen maaseudun vuonna 2016? Miten maatilayrittäjät arvioivat
maatilayrityksen liiketoimintaympäristön tulevaisuuden kehitystä ja tulevaisuuden
kehitysnäkymiä? Entä miten he arvioivat toimintaedellytysten parantamista
ja liiketoiminnan edellytyksiä Keski-Suomessa? Miten maatilayrittäjät
suhtautuvat omistajuuteen ja yhteisyrityksiin? Millaisia tulevaisuuden ajatuksia
yrittäjillä on viiden vuoden päähän? Millaiseksi yrittäjät arvioivat oman ja yrityksensä
kunnon tällä hetkellä?
Barometri–tutkimukseen ovat osallistuneet arvokkaalla työpanoksellaan monet
henkilöt. Kaikki tähän kyselyyn osallistuneet 656 maatilayrittäjää ansaitsevat
lämpimät kiitokset. Ilman teidän yrittäjien panosta ei olisi tutkimustakaan. Kiitämme
aineiston koodaamisessa avustaneita fil.yo Nanni Koskea ja fil.yo Atte
Lintilää ripeästä ja ammattitaitoisesta yhteistyöstä. Kiitos myös Kari Itkoselle,
Juha Kansikkaalle ja Esa Storhammarille barometrin kehittämisessä.
Tämä tutkimus on toteutettu osana Keski-Suomen maaseutustrategia – hanketta,
jota ovat rahoittaneet Keski-Suomen ELY-keskus ja Keski-Suomen liitto. Hankkeen
myöntämä taloudellinen tuki on mahdollistanut tutkimuksen toteuttamisen.
Tutkimusta valvoi ohjausryhmä, johon kuuluvat yksikön johtaja Pekka
Äänismaa (pj.) (Jyväskylän ammattikorkeakoulu), yksikön päällikkö Ulla Mehto-
Hämäläinen ja yritystutkija Risto Piesala (Keski-Suomen ELY -keskus), toimitusjohtaja
Tuuli Kirsikka Pirttiaho (Keski-Suomen Yrittäjät ry), ohjelmapäällikkö
Hilkka Laine (Keski-Suomen liitto) sekä hallintopäällikkö Taru Kujanpää ja
professori (ma) Tarja Niemelä (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu).
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluISBN
978-951-39-4735-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-3059Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monialainen yritystoiminta Keski-Suomen maatiloilla : tutkimusraportti
Niemelä, Tarja; Karjaluoto, Heikki; Töllinen, Aarne (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2012)Maaseutuyrittäjyys on kiintoisa tutkimusaihe yrittäjyystutkimuksessa. Valtaosa aiemmasta tutkimuksesta kiinnittyy yksinyrittäjyyteen ja pienyrittäjyyteen. Tulevaisuuteen suuntaavalle yrittäjyyden tutkimukselle on kysyntää ... -
Monialainen yritystoiminta Keski-Suomen maatiloilla vuosina 2005-2012
Niemelä, Tarja; Karjaluoto, Heikki (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2012)Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu ja Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) käynnistivät loppuvuodesta 2011 tutkimuksen jonka lähtökohtana on ollut muodostaa ajantasainen kuva keskisuomalaist ... -
Uudistuva yrittäjyys maaseudulla : esseitä ja esimerkkejä
Niemelä, Tarja; Kiili, Markus; Koskinen, Veli-Jussi; Rantanen, Pasi; Rantanen, Tiia; Malkamäki, Sisko; Tulila, Antti; Kanervo, Hanna; Koistinen, Kimmo; Löytönen, Olli; Punna, Petro; Okkola, Aapo; Puistovirta, Niina; Ignatius, Marjo; Mäenpää-Korhonen, Tiina; Kivimäki, Hanna (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2012)Maaseudun yrittäjyys nivoo yhteen monia eri tieteenaloja ja lähestymistapoja. Yrittäjyyden olemusta, merkitystä ja edellytysten kehittämistä on mahdotonta lähestyä vain yhdestä suunnasta. Kiinnostus maaseutua kohtaan ... -
Uudistuva yrittäjyys maaseudulla : esseitä resurssiviisaasta maaseudusta
Niemelä, Tarja (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2013) -
Adoption of digital innovations in rural enterprises during COVID-19
Räisänen, Jaana; Tuovinen, Tero (Routledge, 2022)The COVID-19 pandemic has rapidly affected the operating conditions of enterprises. Traditional customers and operational models are changing radically in the short term. Digitalisation and digital methods provide an ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.