Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSnäll Eva-Greta
dc.contributor.authorYlikylä, Laura
dc.date.accessioned2012-04-17T11:55:38Z
dc.date.available2012-04-17T11:55:38Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1216688
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37704
dc.description.abstractSnäll, Eva-Greta & Ylikylä, Laura. 2012. Voimistelun asiantuntijoiden näke-myksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 86 s. Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten voimistelu ilmenee tällä hetkellä koululiikunnassa. Tavoitteena oli kuvata, mitä annettavaa voimistelulla on oppilaille, millaisia haasteita liikunnanopettajat kohtaavat voimistelun opettamisessa ja miten kouluvoimistelua voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto kerättiin kuuden voimistelun asiantuntijan teemahaastattelulla maalis-huhtikuussa 2011. Haastattelut kestivät 54–102 minuuttia ja litteroitua tekstiä niistä kertyi yhteensä 102 sivua. Tutkimus osoitti, että voimistelun sisällöt ovat muuttaneet muotoaan viime vuosikymmenien aikana. Nykyisin ne ilmenevät monipuolisena voimistelu- ja musiikkiliikunnan kokonaisuutena. Vanhanajan naisvoimistelu on korvattu ryhmäliikuntatunneilta vaikutteita saaneilta kuntovoimistelumuodoilla. Asiantuntijoiden mukaan voimistelun opetus on erittäin tärkeä osa koululiikuntaa sen monipuolisuuden ja kokonaisvaltaisuuden takia. Voimistelun korkea opetuskynnys nousi kouluvoimistelun yhdeksi suurimmaksi haasteeksi. Osa opettajista ei opeta voimistelua kovinkaan paljon, koska tuntien valmistelu vaatii aikaa ja paneutumista. Asiantuntijat korostivat, että opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja -materiaalia voimistelun opettamiseen. Lisäksi voimisteluliittojen yhteistyötä ja tapahtumia pitäisi hyödyntää entistä enemmän. Tärkeä merkitys tulevaisuuden kouluvoimistelussa on sillä, miten opettajat suhtautuvat kouluvoimisteluun ja miten he tuovat voimistelun sisältöjä liikuntatunneille. Tutkimuksen mukaan kouluvoimistelun tulevaisuus näyttää valoisalta. Tulevaisuuden kouluvoimistelussa korostuvat trendit, joiden mukaan koululiikunnassa yritetään rikkoa lajimuureja ja nostaa esiin näkökulmaa oppilaan kokonaismotoriikasta ja hyvinvoinnista.
dc.format.extent86 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkouluvoimistelu
dc.subject.otherliikunnanopettajat
dc.subject.otherliikuntakasvatus
dc.subject.otheroppiminen
dc.titleVoimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201204171546
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2012-04-17T11:55:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysovoimistelu
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot