Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
Päivämäärä
2012Snäll, Eva-Greta & Ylikylä, Laura. 2012. Voimistelun asiantuntijoiden näke-myksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 86 s.
Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten voimistelu ilmenee tällä hetkellä koululiikunnassa. Tavoitteena oli kuvata, mitä annettavaa voimistelulla on oppilaille, millaisia haasteita liikunnanopettajat kohtaavat voimistelun opettamisessa ja miten kouluvoimistelua voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto kerättiin kuuden voimistelun asiantuntijan teemahaastattelulla maalis-huhtikuussa 2011. Haastattelut kestivät 54–102 minuuttia ja litteroitua tekstiä niistä kertyi yhteensä 102 sivua.
Tutkimus osoitti, että voimistelun sisällöt ovat muuttaneet muotoaan viime vuosikymmenien aikana. Nykyisin ne ilmenevät monipuolisena voimistelu- ja musiikkiliikunnan kokonaisuutena. Vanhanajan naisvoimistelu on korvattu ryhmäliikuntatunneilta vaikutteita saaneilta kuntovoimistelumuodoilla. Asiantuntijoiden mukaan voimistelun opetus on erittäin tärkeä osa koululiikuntaa sen monipuolisuuden ja kokonaisvaltaisuuden takia. Voimistelun korkea opetuskynnys nousi kouluvoimistelun yhdeksi suurimmaksi haasteeksi. Osa opettajista ei opeta voimistelua kovinkaan paljon, koska tuntien valmistelu vaatii aikaa ja paneutumista. Asiantuntijat korostivat, että opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja -materiaalia voimistelun opettamiseen. Lisäksi voimisteluliittojen yhteistyötä ja tapahtumia pitäisi hyödyntää entistä enemmän.
Tärkeä merkitys tulevaisuuden kouluvoimistelussa on sillä, miten opettajat suhtautuvat kouluvoimisteluun ja miten he tuovat voimistelun sisältöjä liikuntatunneille. Tutkimuksen mukaan kouluvoimistelun tulevaisuus näyttää valoisalta. Tulevaisuuden kouluvoimistelussa korostuvat trendit, joiden mukaan koululiikunnassa yritetään rikkoa lajimuureja ja nostaa esiin näkökulmaa oppilaan kokonaismotoriikasta ja hyvinvoinnista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Kokeneiden liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista
Huhtinen, Jenna (2012) -
Liikunnanopetus ja opetuksen analysointi
Heikinaro-Johansson, Pilvikki; Lyyra, Nelli (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2018) -
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Voimistelun lopettamisen syyt ja käsitykset valmentajasta voimistelun lopettaneilla 12-18-vuotiailla tytöillä
Lappalainen, Jari; Nissilä, Marja (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.